SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Geometry - OPMN0M136A
Title: Geometrie
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: 103 / 104 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0M106A
Is pre-requisite for: OPMN0M145A
Is interchangeable with: OKMN0M136A
Annotation -
The geometry course focuses primarily on developing students' cognitive abilities and deepening their knowledge of geometry. Students are encouraged to independently discover geometric relationships, refine concepts, and develop geometric ideas by comparing solutions to problems in different environments, through much experimentation and generalization. Our focus will be on exploring polygons, which will be explored and studied in depth in a square grid paper environment. Geometric relations in 2D are also studied: parallelism, perpendicularity, divergence, congruence (of segments, angles, figures), some congruent representations (axial symmetry, center symmetry, translation) and measure of geometric figures. We will always start from grid figures to figures on "pure" paper (in the Euclidean plane). Students will always be offered the possibility of differentiation, i.e., students will be offered both sets of problems to practice the material covered as well as extension problems.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.03.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je na základě vlastní aktivní činnosti zažít proces

- tvorby pojmů od konkrétních manipulačních modelů po abstraktní pojem,
- objevování geometrických vztahů na základě řešení sérií gradovaných úloh,
- a potřeby upřesňovat představy a vymezení pojmů. 

Přitom bude student 

- rozvíjet své kognitivní schopnosti, 
- prohlubovat porozumění geometrickým pojmům a relacím,
- rozvíjet dovednosti jako formulovat hypotézy, prověřovat je a argumentovat,
- osvojovat si heuristické metody ve 2D geometrii,
- poznávat propojení geometrie a aritmetiky také například možnostmi vizualizace aritmetických pojmů nástroji geometrie. 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta

100 hodin (4 kredity)

Přímá výuka

 

Přednášky prezenční studium

1 týdně (12 hodin)

Cvičení prezenční studium

2 týdně (24 hodin)

Příprava na výuku

 

příprava na 1 hodinu přednášky

30 minut (3 hodiny)

příprava na 1 cvičení 

60 minut (12 hodin)

Studium literatury 

10 hodin

   
Plnění předmětu  

Seminární práce

15 hodin

Příprava na písemnou část zkoušky

6 hodin

Příprava na ústní zkoušku (i zpracování portfolia) 
a zkouška

18 hodin

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Literature - Czech

V průběhu semestru budou vkládány do Moodlu texty k probírané látce se sériemi úloh a odkazy na další relevantní zdroje. 

Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Učebnice matematiky pro I. stupeň.

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ, výběr úloh 2D geometrie.

Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201)

Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014

Program GeoGebra: odkaz na stránku, kde je možné stáhnout verze pro různé operační systémy od Windows až po tablety: https://www.geogebra.org/download a další odkaz na manuál: https://wiki.geogebra.org/cs/P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
Teaching methods - Czech

Přednáška - interaktivní výklad i řešení úloh, diskuse  o didaktickém potenciálu úloh a o řešitelských strategiích, shrnutí vedoucí k ujasnění základních teoretických pojmů, vztahů a vlastností rovinných útvarů a jejich zařazení do teoretické struktury oboru,


Semináře - řešení úloh využívajících poznatků z přednášek, skupinová diskuse i samostatné řešení problémů. Studentům bude vždy nabídnuta možnost diferenciace, tzn. studentům budou nabízeny jak sady úloh na procvičení probírané látky, tak úlohy nadstavbové. 

Samostudium - předpokládá se, že student bezpečně zvládá probíranou tematiku (2D geometrie) na úrovni minimálně  absolventa 9. ročníku, případně samostudiem tuto látkku doplní, především pokud zjistí nějaké nedostatky. Doplní znalost geometrických pojmů a jejich vlastností.  K samostudiu budou určeny i kratší pasáže, které budou k dispozici v Moodlu.

Dále se předpokládá dobrá znalost obsahu kurzu USMA I. Student si tuto látku připomene. 

Studijní opora k přednáškám i seminářům je v odpovídajícím kurzu Moodle, je průběžně aktualizována a doplňována. 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke zkoušce:

1. Aktivní účast na seminářích (aktivitou se rozumí účast ve společných diskusích, samostatné řešení úloh a problémů a jejich prezentování. Účast na seminářích bude kontrolována.

2. Znalost obsahu přednášek. 

3. Znalost geometrie na úrovni 2. st. ZŠ.

4. Průběžné řešení úloh zadaných jako příprava na výuku. 

5. Vypracování seminárního úkolu (experiment se žáky z dané oblasti, nebo zpracování alespoň jedné výzvy). 

 

Zkouška má dvě formy a dvě části - písemná a ústní. Zkouší vedoucí semináře.

1. forma klasická

Nejdříve se píše písemná část, a to v prvním týdnu po ukončení semestru. Následuje ústní část, při které si student mj. losuje dílčí otázku, v termínech vypsaných zkoušejícím v SISu.

2. forma s portfoliem

Tato forma je nabídkou zejména pro studenty, kteří mají z písemné části zkoušky psané v časovém limitu v lavicích na fakultě obavy a kteří si během celého semestru pečlivě vedou tzv. portfolio (obdobné jako v Aritmetice): reflektované záznamy jak seminářů, tak přednášek, doplňují je řešením zadaných úkolů a výzev.  Ke svému portfoliu student dodá i vypracovanou písemnou zkoušku, která bude zadána prostřednictvím Moodlu v den posledního termínu psaní prezenční písemné části. Posledním materiálem dodaným k portfoliu je checklist cílů, který bude nabízen studentům ke každé kapitole prostřednictvím Moodlu. Všechny tyto materiály student vloží do Moodlu nejpozději tři dny před zvoleným termínem ústní zkoušky. 

Hodnocení ústní zkoušky: 

Kromě ústního projevu u zkoušky budou podkladem k hodnocení výsledek testu a kvalita zpracování veškerých písemných materiálů. 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (31.01.2025)
Syllabus - Czech

Témata výuky:

1. Geoboard a poznávání mnohoúhelníků a jejich vlastností na geoboardu (3x3) 

2. Orientace na čtverečkovaném papíru, šipkový zápis mnohoúhelníku

3. Souřadnice, jejich odvození; další zápisy bodů (souřadnicový zápis, vektorový zápis)

4. Mnohoúhelníky, poznávání jejich vlastností, jejich klasifikace

5. Relace (rovnoběžnost, kolmost, shodnost)

6. Obsah rovinných útvarů

7. Délka úsečky, obvod obrazce

8. Metoda uvolňování parametru pro objevování geometrických vztahů kako Pythagorova věta, Pickova formule

9. Poměr délek úseček, dělení úseček v daném poměru

10. Nemřížové útvary

11. Podobnost útvarů

12. Konstrukce na čtverečkovaném i "čistém" papíře

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.03.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16613

Heslo pro přihlášení bude sděleno na prvním semináři.

Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student: 

- využívá geoboard pro modelování mnohoúhelníků a popíše a argumentuje jejich valstnosti.

- orientuje se na čtverečkovaném papíru, zapíše několika různými jazyky jakýkoliv mřížovýmnohoúhelník.

- vysvětlí postup, jak od šipkového zápisu lze dojít k vyvotení souřadnicového systému.

- prostřednictvím hry SOVA klasifikuje mnohoúhelníky a využívá jejich vlastnosti.

- vysvětlí vlastnosti relace rovnoběžnost, kolmost přímek, shodnost úseček využitím nástrojů čtverečkovaného papíru.

- několika způsoby zjistí obsah rovinných útvarů, zejména mřížových.

- určí bez měření délku úsečky, obvod obrazce.

- využije metodu uvolňování parametru pro objevování geometrických vztahů jako Pythagorova věta, Pickova formule.

- určí poměr délek úseček, rozdělí úsečku v daném poměru.

- řeší úlohy i o kvazimřížových útvarech.

- rozpozná a agrgumentuje podobnost mřížových útvarů, vytvoří podobný útvar s daným.

- provádí konstrukce na čtverečkovaném i "čistém" papíře.

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html