SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Arithmetic - OPMN0M126A
Title: Aritmetika
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: 115 / 116 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0M117A
Is pre-requisite for: OPMN0M145A
Is interchangeable with: OKMN0M126A
Annotation -
In the course, the student deepens his/her arithmetic knowledge and develops the skills needed for effective learning and gains experience for his/her teaching practice for stimulating teaching. These skills include the ability to experiment, to solve a series of problems first, perhaps by trial-and-verification-correction, to organize partial results and make purposeful use of regularities, to formulate and test hypotheses, and to argue for solutions. The starting point for the development of these skills is to solve the problems presented, mostly in arithmetic structural environments. Discussions of problem solving strategies, objectives of individual problems and their analysis in terms of building different mental schemas will also develop the skill of grading problems within a chosen parameter and formulating new problems based on a given problem or situation by asking questions of the type: What if (not)? and finding answers to them. We emphasize activities that develop both conceptual knowledge (the interrelationships between basic elements within a larger structure), procedural knowledge (how to do something, methods of inquiry and criteria for skill application, algorithms, techniques and methods) and especially metacognitive knowledge (awareness and knowledge of one's own knowledge, strategic knowledge, self-knowledge) The requirement to develop the skills just mentioned is central to the preparation of future teachers.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cíle předmětu: student 

- hlouběji uchopí základy elementární aritmetiky, pojmu čísla a operací s ním, 

- orientuje se ve struktuře přirozených čísel, odhaluje různé vztahy ve struktuře čísel 0-99, 1-100, formuluje je i nástroji algebry a argumnentuje jejich pravdivost,

- porozumí pozičním číselným soustavám a řeší úlohy v různých soustavách, převádí zápisy přirozeného čísla mezi soustavami, 

- porozumí početním algoritmům, relaci "dělí" a kritériím dělitelnosti celých čísel, argumentuje platnost kritérií dělitelnosti, 

- znázorní různý způsoby, pomocí různých generických modelů zlomek jako část celku a určí jej pomocí číselného zápisu i v případě složetějšího celku, 

- vyjádří aritmetické pravidelnosti apod. i geometrickým modelem. 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Descriptors - Czech

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 - 90 h.

- přímá výuka - přednáška a seminář 3h týdně, celkem 36h

- příprava na výuku - 2h týdně, celkem 24 h

- zpracování seminární práce - 10 h

- vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 5 h

- zpracování testu - 2h

- záverečné kolokvium - 2h

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literature - Czech

Materiály k povinému studiu budou průběžně vkládány  na moodle. Odkaz na kurz v Moodlu dostanou studenti při prvním semináři. 

Další materiály pro rozšiřující čtení:

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK, 1999)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

učebnice matematiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ

 

https://dml.cz/


https://www.zshorakhk.cz/matematika/starsi-zadani-soutezi

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Teaching methods - Czech

Hlavní výukovou metodou je řešení úloh (odstupňované obtížnosti) a zkoumání jednoduchých problémových situací, diskuse o řešitelských strategiích a o cílech jednotlivých úloh.  

Přednáška je vedena interaktivně. 

KURZ MOODLE: bude doplněn

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke zkoušce:


- aktivní účast na seminářích, tj. zapojuje se do diskusí, připravuje se na výuku, 

Doporučené:
Z výuky student pořizuje evidenci v podobě sběrného portfolia - eviduje svou práci i práci skupiny v seminářích, domácí přípravu, reflektuje přednášky a prostudovanou doporučenou literaturu a shlédnuté webináře. Průběžně se pokouší o sebehodnocení zvládnutí formulovaných cílů. Tato aktivita je velice doporučena, ale nekontrolována  vyučujícím.

Povinné:

- Vypracování seminární práce podle zadání 1. nebo 2.:

   1. Výzvy: v průběhu semestru budou jak v seminářích, tak v přednáškách formulovány výzvy - úlohy, které se budou většinou prezentovat i v Moodlu, a student si může vybrat 1-2 výzvy, ty vyřešit a popsat podrobně myšlenkový proces svého řešení,

nebo

   2. Experiment: studenta zaujme nějaká úloha v probíraném tématu a připraví ji jako nástroj svého miniexperimentu se žákem 1. st. ZŠ. Provede apriori analýzu úlohy, dále zadá úlohu žákovi a popíše průběh svého experimentu a způsob, jak zadanou úlohu dítě řešilo. 

 Seminární práce vkládá student do 22.12. 2024 do kurzu v Moodlu.

- Zkouška: má dvě části - písemnou a ústní. 


- V písemné části zkoušky - v testu student prokáže porozumění probírané látce jak v přednáškách, tak v seminářích. Znalost obsahu přednášek je nutná. Je potřebné získat alespoň 60 % bodů. Termín písemné části bude stanoven po dohodě v prvním týdnu po konci semestru, tedy v týdnu od 13.1.2025.


- V ústní části zkoušky student vysvětluje řešení vybraných úloh z testu a případně řeší nové úlohy, představí svou seminární práci a reaguje na otázky examinátora. Může předložit k diskusi své portfolio. 

 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Syllabus - Czech

Podrobnosti k jednotlivým tématům jsou uvedeny v kurzu v Moodlu

1) Struktura čísel ve stovkové tabulce (T100), odhalování a argumentace vztahů čísel v T100, číselná dvojčata

2) Další struktury čísel: Cik-cak čtverece, magické čtverce

3) Poziční číselné soustavy

4) Znaky dělitelnosti a dělitelnost, Diofantovské rovnice 

5) Zlomky a racionální čísla 

Podrobnosti k jednotlivým tématům jsou uvedeny v kurzu v Moodlu

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Student/studentka

- experimentováním, postupným evidováním dílčích výsledků a cíleným využíváním číselných pravidelností formuluje vztahy v probíraných číselných strukturách  - Tabulka 100, cick-cak čtverce a magické čtverce, číselné soustavy, ...

- popíše zákonitosti aritmetické pravidelnosti, vyjádří ji algebraicky

- řeší slovní úlohy na dělitelnost  s možností použití manipulativ, případně různých grafických náístrojů (tabulka, graf, ...). 

- převádí zápis přirozeného čísla z jedné poziční číselné soustavy do druhé. Vše argumentuje. 

- zdůvodní základní znaky dělitelnosti. 

- řeší diofantovské rovnice různými způsoby,

- řeší úlohy se zlomky, využívá různých modelů

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (06.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html