|
|
|
||
The aim of the course is to lead students to the development of reading in primary school.
Students will master the procedures of planning the preparation of teaching backwards (from the goals), determine the evidence of learning, evaluation criteria, choose appropriate methods, organizational forms and reflection with respect to the set goal. They consolidate their knowledge and skills to achieve coherence in the care of the development of reading and apply the already acquired knowledge about the main idea and didactic potential of the text.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 24 hod přímá výuka 20 hod samostudium studijních materiálů 14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet Celkem 58 hodin
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Docházka (povolena je jedna absence) a aktivní účast na seminářích. Zpracování: a) vlastní přípravy vyučovací hodiny literární výchovy (vychází z prostudované literatury), kterou každý student konzultuje se svými kolegy, sdílí své poznatky i vývoj své přípravy; b) návrh rozvoje čtenářství ve své třídě. Ústní zápočet, na níž student obhajuje svou práci - přípravu lekce - dle předem formulovaných kritériích (k dispozici na 1. přednášce). Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 HAUSENBLAS (web): http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/?cat=9 HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H. ISBN 978-80-7319-067-5. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán. ISBN 978-80-907087-9-2. KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti
Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty: International Literacy Asociation. Dostupné z www: http://www.reading.org. Kritické myšlení: Dostupné z www: https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/ Videa k lekcím z 1. stupně: https://www.nakladatelstvi-safran.cz/jak-vypada-vyuka/ Školní čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/ RVP ZV (2021): http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Témata přednášek 1. Cíle literární výchovy, rozvoj čtenářství v současném světě 2. Plánování od cílů, třífázový model učení EUR 3. Nosné myšlenky, didaktický potenciál textu 4. Čtenářské stragie, podpora porozumění textu, integrativní pojetí čtenářské gramotnosti a literární výchovy 5. Motivace žáků k četbě; Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově 6. Čtenářské kontinuum Témata seminářů 1. Plánování výuky od cílů v praxi 2. Čtenářské kostky (uplatňování třífázového modelu EUR); metody práce s knihou na 1. stupni ZŠ 3. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní 4. Čtenářské dílny, záznamy o četbě 5. Učebnice, pracovní listy a čítanky, audioknihy 6. Emoce v literatuře pro děti Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|