SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Literary Education and Reading - OPMN0L153A
Title: Literární výchova a čtenářství I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 110 / 96 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0L147A
Is pre-requisite for: OEMLL2116Z, OPMN0L160A
Is interchangeable with: OKMN0L153A
Annotation -
The aim of the course is to lead students to the development of reading in primary school. Students will master the procedures of planning the preparation of teaching backwards (from the goals), determine the evidence of learning, evaluation criteria, choose appropriate methods, organizational forms and reflection with respect to the set goal. They consolidate their knowledge and skills to achieve coherence in the care of the development of reading and apply the already acquired knowledge about the main idea and didactic potential of the text.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
Descriptors - Czech

 

Vyčíslení studijní zátěže:

24 hod přímá výuka

20 hod samostudium studijních materiálů

14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet

Celkem 58 hodin

 

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Docházka (povolena je jedna absence) a aktivní účast na seminářích.

Zpracování:

a) vlastní přípravy vyučovací hodiny literární výchovy (vychází z prostudované literatury), kterou každý student konzultuje se svými kolegy, sdílí své poznatky i vývoj své přípravy;

b) návrh rozvoje čtenářství ve své třídě.

Ústní zápočet, na níž student obhajuje svou práci - přípravu lekce - dle předem formulovaných kritériích (k dispozici na 1. přednášce).

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literature - Czech

ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4

HAUSENBLAS (web): http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/?cat=9

HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H. ISBN 978-80-7319-067-5.

Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>

KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán. ISBN 978-80-907087-9-2.

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti

 

Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:

International Literacy Asociation. Dostupné z www: http://www.reading.org.

Kritické myšlení: Dostupné z www: https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/

Videa k lekcím z 1. stupně: https://www.nakladatelstvi-safran.cz/jak-vypada-vyuka/

Školní čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/

RVP ZV (2021): http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
Syllabus - Czech

Témata přednášek

1. Cíle literární výchovy, rozvoj čtenářství v současném světě

2. Plánování od cílů, třífázový model učení EUR

3. Nosné myšlenky, didaktický potenciál textu

4. Čtenářské stragie, podpora porozumění textu, integrativní pojetí čtenářské gramotnosti a literární výchovy

5. Motivace žáků k četbě; Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově

6. Čtenářské kontinuum

Témata seminářů

1. Plánování výuky od cílů v praxi

2. Čtenářské kostky (uplatňování třífázového modelu EUR); metody práce s knihou na 1. stupni ZŠ

3. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní

4. Čtenářské dílny, záznamy o četbě

5. Učebnice, pracovní listy a čítanky, audioknihy

6. Emoce v literatuře pro děti

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:

  1. Plánovat výuku literární výchovy na 1. stupni ZŠ s důrazem na rozvoj čtenářství:

    • Student aplikuje principy plánování výuky pozpátku (od cílů), stanovuje důkazy o učení, kritéria hodnocení a volí vhodné metody a organizační formy výuky literární výchovy.
  2. Analyzovat didaktický potenciál literárního textu a využívat jej ve výuce:

    • Student identifikuje nosné myšlenky literárních textů, posuzuje jejich využití ve vzdělávání a navrhuje strategie, jak je efektivně začlenit do výuky.
  3. Aplikovat čtenářské strategie k podpoře porozumění textu:

    • Student používá čtenářské strategie k rozvoji čtenářské gramotnosti a porozumění textu u žáků.
  4. Motivovat žáky k četbě a podporovat jejich kreativitu v literární výchově:

    • Student navrhuje metody a aktivity, které zvyšují zájem dětí o čtení, propojuje čtení s psaním a podporuje kreativní práci s literárním textem.
  5. Navrhnout a realizovat čtenářskou dílnu a metody práce s knihou na 1. stupni ZŠ:

    • Student vede čtenářské dílny, vytváří záznamy o četbě a využívá různé didaktické pomůcky, jako jsou učebnice, pracovní listy, čítanky či audioknihy.
  6. Rozumět čtenářskému kontinuu a jeho významu pro rozvoj čtenářství:

    • Student popíše principy čtenářského kontinua, analyzuje různé fáze čtenářského rozvoje dětí a přizpůsobuje výuku individuálním potřebám žáků.
  7. Reflektovat emocionální aspekty literatury pro děti a jejich vliv na čtenářský zážitek:

    • Student navrhuje způsoby, jak s emocemi v literárním textu pracovat při výuce.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html