|
|
|
||
The seminars take the form of a Reading Workshop. Students bring children's books to the seminar, which they choose from a list of recommended reading. They read these books in the seminar (at least 20 minutes). Reading books is preceded by mini-lessons (often in the form of working with a common text) focused on reflecting on the reading experience, on some of the reading strategies (eg. anticipation, summarizing, asking questions, etc.) and on different ways of keeping reading records (eg. double diary). Subsequently (based on the assigned tasks) they discuss the read in pairs, present their books in the plenary (they recommend each other) and talk about what they found out about their book during the task. The main goal of the seminar is for students to experience how Reading WOrkshops take place, how to work with reading experiences in the classroom, to read contemporary Czech and world literature for children, to be able to think and talk about it - and all this with regard to their future pupils.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodlu, kde budou průběžně aktualizovány všechny materiály a informace k jednotlivým přednáškám a seminářům: Vyčíslení studijní zátěže: 24 hod přímá výuka 20 hod samostudium studijních materiálů 14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku Celkem 58 hodin Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|
|
||
Aktivní účast v semináři, četba 10 knih z dětské literatury (dle doporučeného seznamu), tvorba vlastního seznamu četby, odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií). Závěrečné kolokvium. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|
|
||
Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5. Segi Lukavská, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. První vydání. Brno: Host, 2018. 275 stran. Teoretická knihovna; 36. ISBN 978-80-7577-413-2.
Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues
Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/ Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/ Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/) Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs - Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/ Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/ Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|
|
||
Témata přednášek 1. Úvod do žánrové a tematické rozmanitosti literatury pro děti; Pohádky - znaky a funkce 2. Próza s dětským hrdinou I 3. Próza s dětským hrdinou II 4. Poezie pro děti, její tradiční, moderní a experimentální linie; význam jazykové hry v rozvoji dětské představivosti 5. Komiks a obrazové knihy; uměleckonaučná literatura 6. Báje a pověsti
Témata seminářů (pracuje se formou dílen čtení) 1. Vytváření čtenářských biografií, čtenářská strategie kladení otázek 2. Podvojný deník, Próza, s dětským hrdinou 3. Dílna čtení s básnickou sbírkou 4. Dílna čtení s vybraným komiksem; / Báje a pověsti 6. Rozprava nad seznamem četby (a třemi zápisy) a vybranou knihou
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|