SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Literature for Children I - OPMN0L137A
Title: Literatura pro děti I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 115 / 96 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Pre-requisite : OPMN0L128A
Is pre-requisite for: OEMLL2115Z, OPMN0L147A
Is interchangeable with: OKMN0L137A
Annotation -
The seminars take the form of a Reading Workshop. Students bring children's books to the seminar, which they choose from a list of recommended reading. They read these books in the seminar (at least 20 minutes). Reading books is preceded by mini-lessons (often in the form of working with a common text) focused on reflecting on the reading experience, on some of the reading strategies (eg. anticipation, summarizing, asking questions, etc.) and on different ways of keeping reading records (eg. double diary). Subsequently (based on the assigned tasks) they discuss the read in pairs, present their books in the plenary (they recommend each other) and talk about what they found out about their book during the task. The main goal of the seminar is for students to experience how Reading WOrkshops take place, how to work with reading experiences in the classroom, to read contemporary Czech and world literature for children, to be able to think and talk about it - and all this with regard to their future pupils.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2022)
Descriptors - Czech

Odkaz na kurz v Moodlu, kde budou průběžně aktualizovány všechny materiály a informace k jednotlivým přednáškám a seminářům:

Vyčíslení studijní zátěže:

24 hod přímá výuka

20 hod samostudium studijních materiálů

14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku

Celkem 58 hodin

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast v semináři, četba 10 knih z dětské literatury (dle doporučeného seznamu), tvorba vlastního seznamu četby, odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií). Závěrečné kolokvium.

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
Literature - Czech

Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1.

Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>

Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5.

Segi Lukavská, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. První vydání. Brno: Host, 2018. 275 stran. Teoretická knihovna; 36. ISBN 978-80-7577-413-2.

 

Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues

 

Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/

Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace

Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/  

Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/)

Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs

-          Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni

Čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/knihy/deti-a-rodice

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni
 

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
Syllabus - Czech

Témata přednášek

1. Úvod do žánrové a tematické rozmanitosti literatury pro děti; Pohádky - znaky a funkce

2. Próza s dětským hrdinou I

3. Próza s dětským hrdinou II

4. Poezie pro děti, její tradiční, moderní a experimentální linie; význam jazykové hry v rozvoji dětské představivosti

5. Komiks a obrazové knihy; uměleckonaučná literatura

6. Báje a pověsti

 

Témata seminářů (pracuje se formou dílen čtení)

1. Vytváření čtenářských biografií, čtenářská strategie kladení otázek

2. Podvojný deník, Próza, s dětským hrdinou

3. Dílna čtení s básnickou sbírkou

4. Dílna čtení s vybraným komiksem; / Báje a pověsti

6. Rozprava nad seznamem četby (a třemi zápisy) a vybranou knihou

 

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html