Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
This course systematically develops students´ oral, listening, reading and writing skills as well as grammar and vocabulary. The overall aim is to help students become more confident and fluent users of the English language. The course is offered in two language levels, pre-intermediate and intermediate.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Jedná se o třetí semestr pětisemestrálního kurzu. Systematicky se pracuje s učebnicí Insight od Oxford University Press a rozvíjejí se řečové dovednosti studentů, a to v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a psaní s rostoucím důrazem na správnost, plynulost a komplexnost jazykového projevu. Texty a nahrávky jsou všestranně využívány; studenti jsou stimulováni k jasnému formulování názoru k jejich obsahu. Systematicky se rozšiřuje slovní zásoba zejména o kolokace, idiomy, frázová slovesa a abstraktní pojmy. Studenti jsou vedeni k chápání mluvnice jako systému a jejich znalosti v této oblasti se rozšiřují o jevy vyskytující se v probíraných textech. Kurz je nabízen ve dvou jazykových úrovních - mírně a středně pokročilí.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
The aim of the course is to develop students´ communicative competence and improve their anticipated laguage level (from A1/A2 to A1+/A2+ for the lower level and to B1+ for the higher language level).
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Cílem předmětu je rozvoj cizojazyčné komunikační kompetence studentů z předpokládané vstupní úrovně A1/A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky k úrovni A1+/A2+ pro nižší úroveň a B1+ pro vyšší úroveň.
Descriptors -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
In-class study: 24 hours; preparation for the class: 16 hours; preparation for the credit test: 20 hours
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Přímá výuka: 24 hodin; plnění průběžných úkolů: 16 hodin; příprava na zápočet: 20 hodin
Literature -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Obligatory literature (pre-int. level):
WILDMAN, J.; BEDDALL, J. Insight. Pre-Intermediate Student’s Book. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401107-5.
Obligatory literature (int. level):
HANCOCK, P. Insight. Intermediate Workbook. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401113-6.
WILDMAN, J.; MYERS, C.; THACKER, C. Insight. Intermediate Student’s Book. Oxford: OUP, 2013. ISBN 978-0-19-401108-2.
Recommended literature (both levels):
AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd ed.). ISBN 978-0-19-431287-5.
Oxford Collocations Dictionary for Students of English. Oxford: OUP, 2009. ISBN 978 0 19 4325387.McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Cambridge: CUP, 2005. ISBN-10 0-521-60378-1.
Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.
SWAN, M. Practical English Usage. Oxford: OUP, 2005. ISBN-13: 978-0194420983.
Oxford Collocations Dictionary for students of English. Oxford: OUP, 2009. ISBN 978 0 19 4325387. AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd ed.). ISBN 978-0-19-431287-5.
McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Cambridge: CUP, 2005. ISBN-10 0-521-60378-1. SWAN, M. Practical English Usage. Oxford: OUP, 2005. ISBN-13: 978-0194420983.
Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Main topics (pre-intermediate):
Grammar and functions:
will and going to
First conditional
Zero conditional
expressing probability
modal verbs (must, mustn't, have to, don't have to)
Second conditional
making offers and suggestions
asking for and giving advice
Topics and vocabulary:
crime (collocations)
negative prefixes
adjectives in poems
school: bad behaviour; compound nouns
globalisation
statistics, country facts (vocabulary)
nouns with two meanings
business
electronic devices: compound nouns
language
Main topics (intermediate):
Grammar and functions:
The passive
have/get something done
Reported speech
Reported questions and commands
talking about photos
complaining and asking people to do things
Topics and vocabulary:
the influencers, advertising (collocations), consumerism
fair-trade
describing amounts
traditions and trade
the senses
perception and observation (vocabulary)
adverb-adjective collocations
noun suffixes: -ion, -sion
sight and sound
food texture
ways of speaking
homonyms and homophones
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
MÍRNĚ POKROČILÁ ÚROVEŇ:
Gramatika a funkce:
zero/first/second conditional
ways of expressing the future
making offers and suggestions
asking for and giving advice
Témata a slovní zásoba:
crime, war, terrorism
negative prefixes
globalisation, global issues
statistics
business
the English language
POKROČILÁ ÚROVEŇ:
Gramatika a funkce:
the passive
reported speech
have/get something done
complaining and asking people to do things
Témata a slovní zásoba:
advertising
describing amounts
trade
noun suffixes
adverb-adjective collocations
perception and observation
Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Přijetí do oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
· Active participation in classes - max. 2 absences in seminars.
· Written credit test, minimum to pass 65% - max 1 re-sitting, 2 sittings in total.
· Language skills are part of the overall assessment.
Last update: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.09.2023)
Předmět je zakončen písemným testem, minimum pro splnění je 65 %. Do výsledného hodnocení se odráží i jazyková úroveň. Podmínkou připuštění ke zápočtovému testu jsou max. 2 absence v seminářích. Na zápočtový test mají studující jeden řádný a jeden opravný pokus.