Content and Language Integrated Learning (CLIL), here teaching and learning mathematics through the medium of English language, is the course that aims to extend the teacher training courses by both language awareness and specific vocabulary. CLIL refers to any learning context in which content and language are integrated in order to fulfill specified educational aims (e.g. mathematics in English). CLIL suggests equilibrium between content and language learning. Both are developed simultaneously and gradually, depending on the age of students and other variables.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
Integrace nejazykových předmětů a cizího jazyka (CLIL), zde výuka matematiky v cizím jazyce, je kurzem, který usiluje o rozšíření dovedností budoucích učitelů o ty, které jsou specifické pro tento způsob výuky. CLIL je široký termín, který označuje výuku některého z nejazykových všeobecně vzdělávacích předmětů prostřednictvím cizího jazyka (např. matematika v anglickém jazyce). Obsah daného předmětu je rozvíjen v cizím jazyce a naopak, cizí jazyk se procvičuje a zdokonaluje pomocí obsahu příslušného předmětu. Za formu CLIL se považuje již takové vyučování, kde se minimálně 25 % výuky odehrává v cizím jazyce. Postupně se obsah a jazyk dostávají do rovnováhy, obě složky se integrují. Výuka má dva cíle, jeden se vztahuje k příslušnému tématu či předmětu, druhý se váže k cizímu jazyku.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
Aim of the course -
Students will get acquainted with the specificities of teaching mathematics through he medium of a foreign language.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
Seznámit budoucí učitele se specifiky výuky matematiky v cizím jazyce.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
Descriptors - Czech
Po dobu distanční výuky z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadávaných e-mailem nebo v Moodle - podrobnější informace budou představeny při prvním distančním setkání;
b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.
Online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu prezenční výuka předmětu. Adresa: https://el.lf1.cuni.cz/jn/
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (29.09.2020)
Literature -
BARWELL,R. Uncrossable boundaries? A discourse analysis investigation of English as an Additional Language and the learning of mathematics. In: British Association for Applied Linguistics, 33rd Annual Meeting, Cambridge, 2000.
IRUJO,S. Teaching Bilingual Children. Beliefs and Behaviors. New York: Newbury House Teacher Development, Heinle and Heinle, 1998.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.
NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., HOFMANNOVÁ,M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha: 2001, s. 122-126.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. & PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.
PAVESI, M., BERTOCCHI, D., HOFMANNOVÁ,M., KAZIANKA, M. Insegnare in una lingua straniera. M.I.U.R. Milan, Italy: 2001. ISBN 88-900649-0-0.
GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague: 1999.
MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla: 1999.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
BARWELL,R. Uncrossable boundaries? A discourse analysis investigation of English as an Additional Language and the learning of mathematics. In: British Association for Applied Linguistics, 33rd Annual Meeting, Cambridge, 2000.
IRUJO,S. Teaching Bilingual Children. Beliefs and Behaviors. New York: Newbury House Teacher Development, Heinle and Heinle, 1998.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. CLIL and Mathematics Education. In: Mathematics for Living. The Mathematics Education Into the 21st Century Project. A. Rogerson (ed.), Amman, Jordan, 2000, s. 226-230.
NOVOTNÁ, J., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., HOFMANNOVÁ,M. Teacher training for CLIL - Competences of a CLIL teacher. In: Proceedings SEMT 01. Ed. J. Novotná, M. Hejný. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha: 2001, s. 122-126.
NOVOTNÁ, J., HOFMANNOVÁ, M. & PETROVÁ, J. Using Games in Teaching Mathematics through a Foreign Language. In CIEAEM 53, Mathematical Literacy in the Digital Era. Ghisetti e Corvi Editori, 2001, s.129-131.
PAVESI, M., BERTOCCHI, D., HOFMANNOVÁ,M., KAZIANKA, M. Insegnare in una lingua straniera. M.I.U.R. Milan, Italy: 2001. ISBN 88-900649-0-0.
GARDELLA, F., TONG, V. Implications of Language Development in the Learning of Mathematics. Prague: 1999.
MARSH, D., LANGE, G. Implementing Content and Language Integrated learning. University of Jyvaskyla: 1999.
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
Requirements to the exam -
Group discussion about the studied literature
Complete documentation to one teaching unit from mathematics taught through the medium of a foreign language and a short episode from the proposed teaching unit presented in the form of peer teaching
Analysis of two presented peer teaching units of one's choice (use of the observation sheet)
Last update: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (10.09.2020)
Prostudování zadané literatury - kontrola formou společné diskuse
Vypracování lesson plan pro výukovou jednotku realizovanou formou CLIL a představení části formou peer teaching
Rozbor dvou aktivit z peer teaching dle vlastního výběru (použití observation sheets)
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadávaných e-mailem nebo v Moodle - podrobnější informace budou představeny při prvním distančním setkání;
b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.