|
|
|
||
Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich znalosti v oblasti didaktiky výtvarné výchovy. Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. Student postupně hledá vlastní umělecko-didaktické formy portfolia. Ústřední téma je zkoumáno ze tří hledisek. Portfolio je chápáno jednak jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Studenti na základě analýzy konkrétních výstupů formulují své pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. V tomto bloku se zaměřují na učitele výtvarné výchovy. Dále je portfolio prezentováno jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Blok se zabývá problematikou reflexe/hodnocení ve výtvarné výchově, kvalitou artefaktů, rozvojem metakognice žáků pomocí uvažování nad vlastní autorskou tvorbou. Třetí blok se vrací k původní prezentační funkci uměleckého portfolia. Studenti hledají možné formy a polohy autorského uměleckého portfolia. Tříděním a reflexí vlastní autorské tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Zároveň studují polohy a proměny konceptu lidské identity. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.10.2020)
|
|
||
Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich znalosti v oblasti didaktiky výtvarné výchovy. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.10.2020)
|
|
||
Publikační výstup zpracovávající vybrané téma nebo příspěvek na konferenci. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.10.2020)
|
|
||
Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Základní literatura je k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/) Povinná literatura: BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. ISBN 978-80-87260-78-4. BLAIKIE, Fiona, SCHŐNAU, Donald and STEERS, John. Preparing for portfolio Assessment un Art and Design: A Study of the Opinions and Experiences of Exiting Secondary School Students in Canada, England and The Netherlands. JADE, 2004, 23.3, 302-315. DYLAN, Wiliam a LEAHYOVÁ, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016. ISBN 978-80-906082-7-6. KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-7491-152-1. LINDSTRŐM, Lars. The Multiple Uses of Portfolio Assessment. In PIIRONEN, L. (Ed.) Portfolio Assessment in Secondary Art Education and Final Examination. Helsinki: University of Art and Design 1999. SZTOMPKA, Peter. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN: 978-80-86429-77-9. TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7. TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.10.2020)
|
|
||
1. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy 2. Portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků 3. Umělecké portfolio Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (27.10.2020)
|