SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Relationship of culture and psychological development - OPDP1Q117B
Title: Vztah kultury a psychického vývoje
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
Annotation - Czech
Cílem předmětu je hlouběji představit kulturně psychologickou teorii a její význam pro pochopení témat pedagogické psychologie. Orientace na studium přínosů bude probíhat ve třech krocích: jednak na koncepty zakladatelské generace (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dv ojí mediace, nižší a vyšší psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje; jednak na empirické ověření a teoretické rozšíření zakladatelských konceptů (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. Brunera) jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod.; a konečně pedagogické a didaktické aplikace jako jsou práce del Ria, Schneuwlyho ad. Hlavní pozornost bude věnována propojení některého z kulturně psychologických konceptů s tématy disertačního výzkumu a ověření jejich využitelnosti.  Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu ke zkoumání psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a duševní život lidí - krize (individualistické a metafyzické) psychologie  Hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč  Význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní psycvhologie psychologiui pedagogické  Rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex)  Didaktické využití ve vyučování a učení
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
Course completion requirements - Czech

Četba povinné literatury (3 publikace z povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby).

Seminární práce (aplikace poznatků z kulturní psychologie na téma blízké tématu disertace).

Ústní zkouška.

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
Literature - Czech

LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991.

ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.

ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Štech, S. et al: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.

VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976.

VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976.

OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge: University Press, 1996.

LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976. COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 (2. vyd.).

COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, 1981.

BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. Texty v časopisu Culture and Psychology, https://journals.sagepub.com/

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
Learning outcomes - Czech

definovat hlavní koncepty zakladatelské generace kulturní psychologie (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dvojí mediace, nižší a vyšší psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje

srovnat empiricky ověřené a teoreticky rozšířené koncepty (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. Brunera) jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod.

vysvětlit rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev, Engestromova CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex)

doložit vliv kulturních artefaktů (materiálních i symbolických) na konkrétní psychické funkce (vnímání, pozornost, myšlení ...)

aplikovat některý z kulturně psychologických konceptů na téma disertačního výzkumu a ověřit jeho využitelnost

uvést konkrétní podobu didaktického využití kulturní psychologie ve vyučování a učení

Last update: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (02.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html