|
|
|
||
Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti motivace a vzdělávací autoregulace. V
kurzu bude tématizována problematika motivace a vzdělávací autoregulace žáků. Analyzována bude žákovská motivace v
časových souvislostech (motivace z krátkodobého i dlouhodobého hlediska) a diagnostické možnosti v oblasti motivace a
vzdělávací autoregulace.
Témata:
Nejpodstatnější motivační teorie
Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky
Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální
motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace
Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek
Motivačně autoregulační strategie
Vývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci
Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika
Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb
Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské
nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy
Překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím ho obhájí.. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow a práce. Praha, Portál, 2017. HECKHAUSEN, Heinz. Motivation und Handeln. Berlin: Springer, 1980. HRABAL, Vladimír a PAVELKOVÁ, Isabella. Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In SPILKOVÁ, Vladimíra a VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Karlova Univerzita-pedagogická fakulta, 2008, s. 105-116. HRABAL, Vladimír, MAN, František a PAVELKOVÁ Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1989. HRABAL, Vladimír a PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002. PAVELKOVÁ, Isabella a URBANOVÁ, Denisa. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, 2018, vol. 62, no. 4, s. 350-365. RHEINBERG, Falko. Motivation. Stuttgart: Kohlhammer, 2006. Další povinná literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|