|
|
||
Kurz je zaměřen na tématiku gramotností – od teorie, přes výzkum a aplikační sféru. Kromě postižení univerzálních procesů
rozvoje gramotnostních dovedností je pozornost věnována také problematice individuálních rozdílů mezi žáky a studenty,
včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – žáků se zdravotním postižením, jejichž handicap brání úspěšnému
osvojování gramotnostních dovedností.
Témata:
Teoretické aspekty gramotnosti – typologie gramotností, s důrazem na čtenářské a písařské/pisatelské dovednosti,
modely čtení, modely psaní, zahraniční trendy.
Výzkum v oblasti gramotnosti – metodologie výzkumu, výzkumné metody v oblasti předpokladů pro čtení, včetně
jazykových předpokladů, dekódování, porozumění čtenému. Způsob získávání dat (zejm. v rámci kvantitativní
metodologie), zpracování a interpretace dat. Metaanalytické studie – jejich sběr a analýza.
Aktuální stav vědy a poznání v oblasti gramotností v České republice, typický vývoj čtenářských dovedností a
čtenářství u českých dětí, vývoj písařských a pisatelských dovedností u českých dětí, riziková skupina čtenářů a
písařů/pisatelů (žáci se specifickými poruchami učení, žáci se specificky narušeným vývojem řeči, slabí čtenáři).
Diagnostika gramotnostních dovedností, diagnostické baterie užívané v poradenství. Analýza absentujících témat
v českém prostředí, možnosti dalšího rozvoje vědy a výzkumu v ČR. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Písemná kondenzace zvolených pramenů (10-15 s.), rozprava nad písemnou prací (kolokvium). Student bude pro zpracování textu využívat naše i zahraniční zdroje, studie, kterou má za úkol zpracovat, bude vycházet z tematických okruhů – student si volí jeden okruh a v rámci něj si zvolí dílčí témat. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
BRYANT, P., a GOSWAMI, U. Phonological skills and learning to read. Oxon: Routledge, 2016. CARAVOLAS, M. a BRUCK, M. The effect of oral and written language input on children’s phonological awareness: A cross-linguistic study. Journal of Experimental Child Psychology, 1993, vol. 55, no. 1, s. 1-30. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHÖFFELOVÁ, M., DEFI, S., MIKULAJOVÁ, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a HULME, CH. (2012). Common Patterns of Prediction of Literacy Development in Different Alphabetic Orthographies. Psychological Science, 2012, vol. 23, no. 6, s. 678–686. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, Ch. Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science, 2013, vol. 24, no. 8, s. 1398-1407. CARAVOLAS, M. a VOLÍN, J. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníku ZŠ. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004. CARAVOLAS, M., VOLÍN, J. a HULME, C. Phoneme awareness is a key component of alphabetic literacy skills in consistent and inconsistent orthographies: Evidence from Czech and English children. Journal of Experimental Child Psychology, 2005, vol. 92, no. 2, s. 107-139. JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. KEENAN, J. M. a Meenan, C. E. (2014). Test Differences in Diagnosing Reading Comprehension Deficits. Journal of Learning Disabilities, 2014, vol. 47, no. 2, s. 125-135. KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014. 17 KUCHARSKÁ, A. et al. Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu Praha: PedF UK, 2016. MIKULAJOVÁ, M. Možnosti ranej predikcie vývinových porúch písanej reči. Československá psychologie, 2008, vol. no. 52, s. 59-69. MOLL, K., THOMPSON, P. A., MIKULAJOVA, K., JAGERCIKOVA, Z., KUCHARSKA, A. FRANKE, H., HULME, C. a SNOWLING, M. J. Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children at Risk of Dyslexia. Dyslexia, 2016, vol. 22, no. 2, s. 120-136. doi: https://doi.org/10.1002/dys.1526 SCARBOROUGH, H. S. Developmental relationship between language and reading: reconciling a beautiful hypothesis with some ugly facts. In H. G. CATTS & A. K. KAMHI (Eds.) The Connections Between Language and Reading Disabilities, 3-24. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga, 2015. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a CARAVOLAS, M. Baterie testů fonologických schopností, BTFS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2013. ŠPAČKOVÁ, K. et al. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: PedF UK, 2016. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|