|
|
|
||
Cílem kurzu je poskytnout
1. teoreticko-metodologické zázemí pro designování vlastního výzkumu v oblasti didaktiky českého jazyka;
2. osvojení techniky a metod vědecké práce, etických zásad vědecké práce, pracovních návyků, dovednosti strukturace odborného textu, prezentace výsledků, jejich diskuse a obhájení.
Těchto cílů bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni.
Předmět se skládá z přímé výuky, konzultací a samostudia.
Student prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze disertační práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci disertačního spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažení, a vysloveny výzkumné předpoklady. Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentativní výzkumný vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vhodný postup výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou anotaci k veřejné obhajobě. Zkouška je udělena na základě přípravy rozšířené anotace.
Teoretická úroveň:
Ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didaktice českého jazyka:
- stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů
- problematika volby metod a stanovení výzkumného vzorku
- typy výzkumů, kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum
- hypotéza a její formulace, typy hypotéz, deskriptivní a kauzální hypotézy
- design kvalitativního výzkumu, stanovení otázek, metody, triangulace, kritéria pro evaluaci
- kvalitativní výzkum v didaktice českého jazyka
- kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu; experiment v lingvodidaktickém výzkumu
- případové studie a longitudinální výzkumy
- sběr dat, jejich klasifikace a analýza – hloubkové a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární analýza, zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, konceptová analýza, metodika AAA, typy lingvistické analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.)
- základní typy kvantitativního výzkumu, statistické metody vyhodnocení dat, interpretace
- základy metodologie lingvistického výzkumu, empirický výzkum v lingvistice, kvalitativní a kvalitativní výzkum v lingvistice (textová analýza, gramatická analýza, terénní výzkum, sociolingvistické metody, psycholingvistické metody, konverzační analýza, analýza diskurzu)
- korpusové metody, zásady tvorby korpusu, způsoby záznamu a přepisu, značkování
Ad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sdělení a jeho typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a literaturou, zásady a etika vědeckého diskurzu. Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
|
|
||
Základní odborná literatura Ad 1. Pedagogická orientace, 23(4), 2013: celé. CRESWELL, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitativeand Qualitative Research. 2nd edition. New Persey : Pearson, 2005. ISBN 978-0131127906. ČERMÁK, F. Základy lingvistické metodologie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-551-3. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HERRLITZ, W., et al. Research on Mother Tongue Education in a Comparative International Perspective; theoretical and methodological issues. Amsterdam - New York : Editions Rodopi B.V., 2007. ISBN 978-90-420-2278-2. El. zdroj. Přístupný reg. uživatelům NK ČR v Praze. HINKEL, E. (ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. London - New York : Routledge, 2011. ISBN 0-203- 83650-2. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 97880-247-1369-4. LEHEČKOVÁ, E.; CHROMÝ, J., ed. Teoreticko-metodologické výhledy současné lingvistiky. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-465-3. MAREŠ, J. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace 23, 2013, s. 455–477. MAREŠ, J. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 2013, s. 427–454. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427 PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3. PODESVA, R.; SHARMA, D. Research methods in linguistics. Cambridge: CU, 2013. ISBN 978-1-107-01433-6. Publikace je dostupná ve fondu Knihovny J. Palacha FF UK. STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie: kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace 23, 2013, s. 478–510.
Ad 2. KATUŠČÁK, D. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra : Enigma, 2008. ISBN 978808913270-6. KNECHT, P.; DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, Pedagogická orientace 23, 2013, s. 554–578. LEVINE, J. S. Writing and Presenting Your Thesis or Dissertation. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z WWW http://www.learnerassociates.net/dissthes/ PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7. SGALL, P.; PANEVOVÁ, J. Jak psát a jak nepsat česky: naše čeština a naše nešvary. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2505-8. VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PedF UK. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-503-4.
Doporučená odborná literatura BRUSH, S. G.; SEGAL, A.. Making 20th century science: how theories became knowledge. NY : Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-997815-1. Kol. Vědecké metody pro doktorandy. Praha : ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04677-7. MAYER, R. E. et al. (eds.) Handbook of research on learning and instruction. New York : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-80461-5. SPOLSKY, B.; HULT, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9. Pedagogická orientace, ročník 23, číslo 4, 2013. Monotematické číslo k metodologii výzkumu. ŠMILAUER, V. Technika filologické práce. Praha : SPN, 1958. Další literatura bude zadána dle povahy disertačního projektu. Last update: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2024)
|