|
|
|
||
|
Students as volunteers (i.e. the work is not financially remunerated) support at least one pupil (group of pupils) in the form of tutoring, babysitting, provision of leisure activities, mutually beneficial volunteering within the community, etc. (OSPOD, non-profit organizations, aid schools, foster families...). The target group of beneficiaries of volunteer activities are mainly (but not exclusively) disadvantaged primary and secondary school students (for example, from socio-economically disadvantaged backgrounds, with special educational needs, war refugees, etc.). Children/pupils can take turns during the implementation of volunteer assistance. Students carry out volunteer activities according to their current activities and possibilities. If students do not have the opportunity to arrange support for a specific student by themselves, he can contact the teacher of the subject or obtain information or contact the workplace during the introductory reflective seminar. In the subject, students share and reflect on their experiences with volunteer activities - reflection is both individual and group.
Last update: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
|
|
||
|
Student verbalizovaně reflektuje svá očekávání a potřeby ve vztahu k dobrovolnické činnosti, kterou bude v průběhu semestru vykonávat. Student realizuje dobrovolnickou činnost v oblasti individuální nebo skupinové podpory (znevýhodněných) dětí/žáků, případně jinou dobrovolnickou činnost (po domluvě s garanty předmětu) v požadovaném hodinovém rozsahu. Následně student verbalizovaně reflektuje své zkušenosti dle otázek zadané šablony jak písemně (formou eseje), tak ústně na setkání v menších skupinách s vyučujícím předmětu. Last update: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
|
|
||
|
Kucharská, A., Laufková, V., Kadrnožková, M., & Šťastný, V. (2022). Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích. DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ v pomáhajících profesích, 6(1). Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
|
1. Úvodní setkání se studenty – úvod do problematiky, naplánování podpory dětí/žáků, dobrovolnických aktivit (2 hod.) Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
|
Student: výstižně popíše svou dobrovolnickou činnost a doloží ji svým deníkem; formuluje nezdary a výzvy, s nimiž se během své dobrovolnické činnosti potýkal; pojmenuje své úspěchy - co se mu během dobrovolnické činnosti (po)dařilo (jemu i beneficientům); reflektuje svou zkušenosti z dobrovolnické činnosti; zhodnotí svou zkušenost z dobrovolnické činnosti pro svůj profesní rozvoj. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|