|
|
|
||
The aim of teaching in the subject is to create a set of systemic knowledge about pupils with special educational needs, to characterize the educational and educational context of work with pupils with disabilities and social disadvantages. The students will be introduced in detail to the issues of target groups of special education: children and pupils with physical, visual, hearing and mental disabilities, with impaired communication skills, with specific learning and behavioural disorders, with combined disabilities and minorities. They will also be introduced to the basic offer of special education support within the framework of joint education and the current role of special education centres and the system of special education facilities in the Czech Republic.
Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Student dokáže identifikovat diferenciované vzdělávací přístupy a metody pro různé cílové skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s ohledem na jejich individuální schopnosti, potřeby a styly učení. Student projevuje schopnost efektivní komunikace s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodinami, včetně schopnosti vytvářet pozitivní vztahy, naslouchat a jasně vyjadřovat pedagogické cíle. Student rozumí důležitosti interdisciplinární spolupráce se specialisty v oblasti zdravotní péče, psychologie a sociální práce pro poskytnutí komplexní podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Student má vhled a orientuje se v problematice vzdělávání děté a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením a narušenou komunikační schopností. Orientuje se v problematice dětí a žáků s poruchou autistického spektra. Výstupy učení by měly reflektovat celkový cíl kurzu Základy speciální pedagogiky, tj. připravit studenty na kompetentní a citlivou práci s různými cílovými skupinami žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Deskriptory předmětu: Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (28.02.2024)
|
|
||
VALENTA, M. a kol.Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0602-6. PELCOVÁ, N., KVĚTOŇOVÁ, L. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Inkluzivní škola. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, ISBN 978-80-7603-036-7. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN: 978-80-271-0095-8. VALENTA, M. a kol.Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0937-9. HABR, J., HÁJKOVÁ, H., VANÍČKOVÁ, H.: Metodika práce asisietnta pedagoga. Olomouc: UP, 2015. Katalogy podpůrných opatření dle nejovější aktualizace. Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Písemná zkouška. Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=792 Název kurzu: Základy speciální pedagogiky, vstup pro hosty klíčem: akreditace Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Studující identifikuje jednotlivé skupiny žáků s SVP a prokáže základní orientaci v podpůrných opatřeních pro žáky s SVP. Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|