|
|
|
||
Kurz představuje reflexivní seminář, věnující se různým psychologickým a sociálním aspektům volnočasových aktivit, kterým se studenti věnují. Vychází z představy, že je žádoucí, aby studenti učitelství představovali komplexnější osobnosti, aby byli aktivní ve svém okolí a jejich zapojení do spolkové, zájmové, kulturní činnosti není jen okrajovým aspektem, ale důležitou složkou jejich profese, která pomáhá jejich autoritě, zkušenosti a komunikaci se světem mimo školu. Důraz je položen na dialogický a reflexivní charakter a předpokládá se, že studenti, kteří si kurz vyberou, již nějakou zkušenost s volnočasovými aktivitami mají.
1. Role a identita v různých sociálních prostředích
2. Autorita a komunikace v neformálním prostředí
3. Osobnosti v kolektivu
4. Sociální dynamika kolektivu v NGO a jiných organizacích
5. Spolková činnost v širším sociálním kontextu Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
Reflexivní esej Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004 (Originál 1954). DOHNALOVÁ, M., Financování organizované občanské společnosti v České republice (s. 144-165). In 2010. ISBN 978-80-7367-681-0. DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-856-0338-1. FRIČ, P. - POSPÍŠILOVÁ, T. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. ISBN 978-80-903696-8-9. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0. HAVRDOVÁ, Z. – ŠMÍDOVÁ, O. – ŠAFR, J. – ŠTEGMANNOVÁ, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011. ISBN 978-80-87398-15-9 POSPÍŠILOVÁ, T. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků, Lidé města, vol. 12, no. 1, s. 109-133. ISSN 1212-811. SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676810. SYNKOVÁ, H. Legitimizace a profesionalizace romské nevládní organizace v České republice. Disertační práce. Praha: Katedra Etnologie FFUK, 2011. Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
V kurzu se zaměřujeme na tři relativně konkrétní témata, kterých si mají studující všímat během praxí. Témata jsou rozdělena do tří bloků: 1) Cíle a kontext kroužku (např. míra orientace na výkon a soutěž versus odpočinek a osobnostní rozvoj, nastavení docházky, dobrovolnost, formalizace pravidel, socio-kulturní zázemí zúčastněných dětí, role úhrady kroužku atd.), 2) Skupinová dynamika (např. role kamarádství při vstupu do kroužku, vrstevnická komunikace, fluktuace, způsoby řešení konfliktů, genderovo vyvážené krúžky a krúžky iba s dievčami/chlapcami, vekovo zmiešané a vekovo homogénne skupiny atd.), 3) Lektorská role (např. lektorská identita, osobní cíle, hranice, pochybnosti, srovnání role lektora-učitele-kamaráda aj.). K těmto tématům by se vztahují připraveny podrobnější instrukce, čeho si v chodu kroužku všímat: 1. Cíle a kontext kroužku A. Všimněte si, že ne všechny kroužky a volnočasové aktivity mají stejný cíl. Tyto cíle mohou být velmi rozmanité. Zamyslete se nad tím, k jakému cíli se zaměřuje váš kroužek/aktivita. K jakým cílům byly zaměřené jiné kroužky nebo aktivity, které jste vedli nebo sami absolvovali. Zamyslete se nad tím, jak cíle kroužku souvisí s dalšími aspekty - s formami práce, organizací, plánováním, dobrovolností, pravidly, disciplínou, pocitem úspěchu a naplnění cíle. B. Zamyslete se nad kontextem, ve kterém daný kroužek funguje. Z hlediska institucionálního kontextu některé kroužky jsou součástí větší mimoškolní organizace (Skaut), jiné organizuje škola, jiné různé volnočasové instituce a některé jsou docela individuální. Dalším kontextem je prostor, kde kroužek probíhá. A dalším důležitým kontextem je sociokulturní situace dětí, které do kroužku chodí - jiné je to v Praze, jiné na malém městě a jiné je to pro děti z majoritních středních vrstev a jiné pro děti z nízkopříjmových skupin. 2. Skupinová dynamika A. Velká část práce v kroužcích je práce s dětskou skupinou, která je odlišná od školní třídy. Schází se tu často různě staré děti a vzhledem k dobrovolnosti je tu jiná motivační situace. Některé kroužky (např sportovní) jsou genderově rozdělené, jiné ne. Svou roli také hraje zaměření kroužku, které dává dohromady děti s podobným zájmem. Zamyslete se nad různými aspekty tvorby a rozvoje kolektivu v rámci kroužku. aká je role kamarádství ve skupinové dynamice vašeho kroužku? Jaké různé skupiny s v kroužcích tvoří? Některé jsou stabilní, jiné proměnlivé. B. Jaké sociální role můžete ve svém kroužku identifikovat? Některé jsou formální (třeba ve Skautu), jiné neformální. Některé jsou trvalé a jiné dočasné. Jak byste o tom přemýšleli ve vašem konkrétním případě?C. Komunikace - jak komunikujete s dětmi a jak komunikují děti mezi sebou? Je to jiný jazyk než ve škole? Vykání versus tykání. Regulace diskursu - jsou dovolená sprostá slova? Jaká komunikační pravidla se zde nastavují? D. Pravidla a excesy - každý kolektiv stojí na dodržování určitých minimálně nepsaných pravidel. Jaká to jsou ve vašem případě pravidla a jak se vymáhají nebo jak se reaguje na jejich porušení? 3. Lektorská role A. Lektorská identita - zamyslete se nad svými hodnotami a jejich (ne)vědomé roli v tom, jaký kroužek nebo aktivitu vedete. Jaké jsou vaše vlastní cíle, vnímaný smysl. B. Co vás motivuje k vedení kroužku/aktivity, jaké složky tato motivace má - zájem o téma, potřeba pomoci, radost z kolektivu, potřeba si přivydělat, zabezpečení kvalitního kroužku pro vlastní děti a podobně. Je to důležité z hlediska porozumění sobě samému, obraně před vyhořením a jiným důležitým psychickým i sociálním aspektům této práce. C. Jaké jsou složky a vývoj vaší sociální role vzhledem k práci s dětmi. (Například pokud jste vedle vedoucího kroužku taky učitel nebo rodič, jak jste se k vedení kroužku dostali. D. Výkonové cíle - jak vnímáte výkonové cíle ve vztahu k dětem, čeho s nimi chcete dosáhnout a jaké jsou možné další roviny výkonových cílů (uspět v očích vedení školy, zažít úspěch, dokázat že na to mám, napravit si reputaci, osobní potřeba vyhrát ap.) E. Vztah k dětem a hranice - vedení kroužku není tak hierarchická role jako role učitele ve škole, ale zamyslete se a vzpomeňte si na své postoje a zkušenosti s tím, nakolik je možné být s dětmi kamarád, v jakých rovinách to lze a kde jsou nějaké hranice a jaká je jejich úloha vzhledem k úspěšnému vedení kroužku. A naopak kdy a kde se objevují hierarchické principy nebo přímo autoritativní postupy. Úkoly: Na prvom stretnutí studenti popíší v jakém kroužku pracují. Samotná práce pak bude spočívat ve volbě jednoho z úkolů Mikrosituace, Rozhovor nebo Sebereflexivní úvaha. Pro téma komunikace by studující zpracovali tzv. mikrosituaci (popis konkrétní události, zachycení dojmů, které situace v pozorovateli vyvolala, zamyšlení nad perspektivou jednotlivých aktérů). Na samotnom stretnutí (4-5) by následne študenti mali možnosť vyskúšať si “roleplay” - 1 by hral vedúceho krúžku, zopár ďalších žiakov, ostatní nezaujatého skrytého pozorovateľa, následne by si vyhodnotili skúsenosť a pocity zo všetkých 3 perspektív. Prestriedanie všetkých 3 rolí by si mohli vyskúšať vo vlastnej réžii dobrovoľne so spolužiakmi ak na to nebude priestor na seminári, cieľom je, aby si to vyskúšali aspoň raz spolu s nami. Pro téma lektorské identity a cílů by studující vedli krátký rozhovor. Pro téma cíle a kontextu (ale i ostatní témata) by studující mohli sepsat sebereflexivní úvahuÚkoly nicméně mohou postihovat i jiné aspekty, například mikrosituace skupinovou dynamiku) S těmito stručnými výstupy a svými úvahami přichází studenti na semináře. Na závěr kurzu předloží stručnou esej v rozsahu 2 normostran, v které by měly za úkol reflektovat posun v několik z dílčích témat. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
Studijní opory jsou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8373. Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Studující mají být schopni reflektovat: Rozmanitost cílů, ke kterým různé volnočasové aktivity vedou. Jak tyto různé cíle ovlivňují docházku, pravidla, celý chod volnočasové aktivity. Sociální a institucionální kontexty, ve kterém daný kroužek funguje. Specifika práce s dětskou skupinou, která je odlišná od školní třídy. Role a formy vztahů mezi dětmi v takové dětské skupině. Jaké sociální role lze v kroužku identifikovat. Jak probíhá komunikace a jaká pravidla má. Jaké jsou vlastní cíle lektora, vnímaný smysl. Jaké složky motivace lektor má. Jak vnímají výkonové cíle ve vztahu k dětem. Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (10.10.2024)
|
|
||
Kurz je určen studentům, kteří jsou aktivně zapojení do volnočasových aktivit. Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
|