course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course purpose is to provide essential review of psychology, its key concepts and give introduction to general, developmental and social psychology. The emphasis is put on links between the theory and concepts and on understanding the complexities of human personality and developmental continuity. Substantial time is dedicated to workshops, where students are led to utilize newfound knowledge in educational situations. The course is organized into lectures and seminars. Seminar meetings take place in small groups and lectures together for every group.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o psychologii jako vědecké disciplíně a o klíčových konceptech obecné, vývojové a sociální psychologie. Důraz je kladen na souvislosti mezi představovanými teoriemi a koncepty, na porozumění komplexnosti lidské osobnosti a kontinuity vývoje. Prostřednictvím seminářů bude velký prostor věnován aplikaci psychologické perspektivy pro porozumění a řešení reálných pedagogických situací.
Předmět je realizován prostřednictvím přednášky a semináře, kdy seminář probíhá v malých skupinách a přednáška společně pro všechny skupiny. Těžiště předmětu tvoří komplexní seminární úkoly vycházejících ze školních situací, které studenti plní v malých skupinách. Každá skupina připraví rozbor situace za použití psychologických konceptů představených v přednášce a dostudovaných v rámci samostudia. Skupinové úkoly budou prezentovány a diskutovány na seminářích.
Předmět bude seznamovat s následujícími tématy z obecné, vývojové a sociální psychologie. Témata jsou představena s odlišením toho, zda budou explicitně vykládány v přednáškové části předmětu, nebo zda se u nich předpokládá samostudium s oporou ve studijních materiálech.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (12.02.2024)
Descriptors - Czech
Předmět odpovídá 4 kreditům.
Výuka je realizována prezenční částí o dotaci 10 hodin a domácí přípravou.
Samostudium literatury (za semestr)
25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Psaní seminární práce
13 hodin
Příprava na zkoušku
40 hodin
Charakteristika nepřímých forem výuky: studium odborných publikací; rozbor zadaných situací z pedagogického prostředí s využitím psychologické perspektivy, který směřuje k výstupu ve formě seminární práce
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
Literature - Czech
DAMON, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.
HAYESSOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006.
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002.
KASSIN, S. M. Psychologie. Computer Press, Brno 2007.
KERN, H. Přehled psychologie. Portál, Praha 2006.
LANGMEIER, J. - KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Academia, Praha 2003.
PIAGET, J. – INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha 2005.
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Grada, Praha 2006.
PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.08.2019)
Syllabus - Czech
1. Osobnost: osobnost jako integrovaný celek, struktura a dynamika; individuální potenciál 2. Motivace, emoce a volní seberegulace 3. Inteligence: druhy inteligence, přístupy k inteligenci (psychometrický, biologický, faktorový, kontextuální), koncept IQ a jeho současné pojetí, funkce testování inteligence 4. Myšlení: druhy myšlení, myšlenkové operace (analýza/syntéza, dedukce/indukce, generalizace/abstrakce, analogie), heuristiky a algoritmy 5. Paměť: modely paměti, paměťový proces, senzorická, krátkodobá, dlouhodobá paměť a jejich složky 6. Učení (poznávání, druhy učení – paměťové, senzomotorické, sociální, motorické, řešení problémů; zákony učení; kognitivní a učební styly) 7. Vlastní já – vývojová výzva v oblasti sociálně afektivní pro období dospívání: emancipace od vztahu připoutání; sexualita a partnerské vztahy; profesní orientace; pubescentní negativismus 8. Cesta k vývojové výzvě: vztah připoutání; verbální/psychologické já; morální já; od heteronomie k autonomii morálního já; vlastní já 9. Formálně operační myšlení – vývojová výzva v oblasti kognitivní pro období dospívání: myšlení o myšlení jako teorie mysli; jako abstraktní myšlení; jako experimentální myšlení (logická struktura implikace) 10. Cesta k vývojové výzvě: učení pokusem-omylem; učení vhledem; učení s pomocí sémiotické funkce – oddálenou nápodobou a verbální transmisí (operacionalizace myšlení); učení s pomocí abstraktního a experimentálního myšlení 11. Socializace – mechanismy socializace, socializační prostředí; rozdíly mezi socializačními mody v rodině a ve škole; význam socializace pro vývoj člověka, tzv. vlčí děti 12. Sociální skupiny – struktura sociální skupiny, základní sociální pozice, sociometrie; dynamika v sociální skupině (diferenciace, kooperace, konflikt); narušené vztahy ve skupině 13. Sociální komunikace – komunikační schéma, verbální a neverbální komunikace 14. Sociální vliv – konformita, inovace, poslušnost vůči autoritě, sociální facilitace a inhibice 15. Sociální poznávání – efekt prvního dojmu, Efekt následného dojmu, Haló efekt; kauzální atribuce; Pygmalion a Golemův efekt 16. Profesní dilemata v učitelství, profesní stres
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (17.01.2024)
Course completion requirements - Czech
Kurz je ukončen testem, který je skládán online prostřednictvím aplikace Moodle.
Obsah testu vychází z přednášek a studijních materiálů, ze skript základních pojm a ze souboru úloh.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.01.2024)