SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Orientation Practice with Reflection - OPBZ1P001B
Title: Orientační praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: winter:unknown / 35 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPBZ1P001A
Annotation -
During the semester, students will visit various facilities: primary school - 1st and 2nd grade, various types of secondary schools and get acquainted with the real conditions of pedagogical practice. During school visits and lessons, students keep written records of the course of the internship. The internship ends with a reflection seminar. Students will be acquainted with the details of the course of the internship and with specific methodological instructions by the guarantor of the internship before its commencement. It is possible to find out about specific conditions from the guarantor / teacher of the parallel group.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto předmětu je podpořit zájem studujících o učitelské obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ. 

Studující navštíví čtyři různá školská zařízení. V seminární práci pak uvedou jejich charakteristiku, srovnají je  a provedou samostatnou úvahu - reflexe nad smyslem a náplní jejich činnosti.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Pro udělení zápočtu je nutná účast na úvodním a závěrečném semináři, 100 % docházka do jednotlivých školských zařízení a zpracování a odevzdání písemných reflexí z náslechů ve formě portfolia. 

Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

MUSILOVÁ, M. (2004). Individuální praxe - metodika a cvičebnice. Olomouc: Univerzita Palackého.

MUSILOVÁ, L.; MUSIL, J. (2001). Asistentská praxe. Olomouc: Univerzita Palackého.

ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. (2000). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.

 

Webové stránky škol a školských zařízení, která budou v rámci Orientační praxe navštěvována.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Syllabus -
Student will practice in the extent of one semester (total of 60 hours of activities per semester):
2 hours of introductory seminar
2 hours of the final reflective seminar
16 - 20 hours of observational and reflective activities at school
34 - 36 hours of independent work and completion of tasks (filling in observation sheets and creating a portfolio, which will be presented at the final reflective seminar), including self-study
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8014

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • Charakterizuje vzdělávací systém ČR, jeho jednotlivé stupně a jejich funkci.
  • Popíše školská zařízení, která navštívil a vysvětlí jejich specifika.
  • Na třech příkladech škol porovná výukové cíle a vzdělávací programy.
  • Vysvětlí funkci školského poradenského zařízení na dané škole.
  • Popíše průběh hospitační praxe a na závěrečném semináři vysvětlí význam orientační praxe pro profesní život.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html