SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Introduction to Pedagogy - OPBZ1P001A
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 1/1, Ex [HT]
Capacity: winter:250 / 330 (360)
summer:unknown / unknown (360)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Mgr. Martin Boško
Ing. Lucie Černá
Mgr. Petr Mácha
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBZ1P003A, OPBZ1P001B, OPBZ1Q002B, OPBZ1Q003B, OPBZ1S004B, OPBZ1Z005B
Is interchangeable with: OKBZ1P001A
Annotation -
The course is an introduction to the study of pedagogical disciplines and creates a theoretical basis for the development of professional reflection. The content includes key concepts of general and social pedagogy, key areas and problems of education, selected knowledge about the teaching profession, changes in school and curriculum. Special attention is paid to social education, environmental pedagogy, the issue of social deviations and the area of ​​work with at-risk and socially disadvantaged groups.
Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Aim of the course - Czech

Hlavní cíle:

Studující vysvětlí úlohu výchovy a vzdělávání v historickém i současném kontextu, uvede hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy.

Studující objasní význam kompetencí pedagogických pracovníků.

Studující uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky s důrazem na preventivní působení.

 

Podrobné výsledky učení (Studující...):

Definuje pedagogiku jako vědu a uvede její obsah, předmět a cíle. Uvede klíčové vědy spolupracující s pedagogikou a konkretizuje průsečíky mezi pedagogikou a těmito vědami. Kategorizuje pedagogické vědy a vysvětlí jejich úlohu ve vazbě na dosahování cílů edukace.

Vymezí socializaci a uvede jednotlivé fáze jejího procesu. Vysvětlí a dá do vzájemných souvislosti a logické posloupnosti klíčové pojmy, včetně kulturní transmise, enkulturace/akulturace, interiorizace, iniciace, sociální role. Vysvětlí cíle socializace a úlohu osvojování sociálních rolí. Vymezí a porovná pojmy výchova, vzdělávání a vzdělání.

Vyjmenuje etapy vývoje pedagogického myšlení a charakterizuje jednotlivé klíčové milníky a osobnosti, které výrazně ovlivnily pojetí edukace. Objasní vybrané směry v edukaci a uvede příklady jejich aplikace v současném vzdělávání a výchově. Vysvětlí přínos vybraných osobností (Sokrates, Aristoteles, Komenský, Bacon, Rousseau, Lock, Herbart, Tolstoj, Dewey) na dobovou a současnou edukaci.

Vysvětlí dialogickou (sokratovskou) metodu. Zdůvodní význam zapojování všech žáků/žákyň do výukové komunikace. Vysvětlí rozdíl mezi deduktivním a induktivním postupem ve výuce. Uvede příklady obou přístupů v oboru, který studuje.

Charakterizuje základní pojmy spjaté s východisky edukačního procesu jedince (vloha, nadání, schopnost, znalost, dovednost, kompetence). Uvede předmětné pojmy do vzájemných vztahů.

Charakterizuje hlavní funkce školy a systém vzdělávání v České republice. Vysvětlí funkci ISCED. Popíše strukturu národního kurikula a uvede příklady plánovaného, realizovaného a osvojeného kurikula. Objasní implementaci kurikula, popíše podstatu práce vyučujících se školním vzdělávacím programem. Vysvětlí úlohu klíčových kompetencí a průřezových témat v kurikulu.

Porovná výukové cíle podle kognitivní náročnosti, zvažuje přínos Bloomovy taxonomie pro plánování výuky. Vysvětlí a porovná organizační formy, prostředky a metody vzdělávání. Navrhne jejich využití při dosahování výukových cílů.

Charakterizuje kompetence učitele. Uvede zákony, které vymezují právní rámec učitelské profese. Vysvětlí, jak je v české legislativě zakotvena kvalifikovanost a aprobovanost učitelů. Vysvětlí, jaké povinnosti a předpoklady mají učitelé splňovat. Popíše základní dimenze autority učitele (sociální, osobnostní, kognitivní a oborová). Uvede východiska budování formální a neformální autority učitele.

Charakterizuje pedagogické principy. Uvede příklady konkrétní aplikace jednotlivých principů.

Uvede priority a trendy ve vzdělávání na základě Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Konkretizuje jednotlivé strategické linie a uvede příklady z vlastní zkušenosti ze školství.

Vymezuje a strukturuje faktory podílející se na utváření osobnosti. Načrtne schémata vztahu osobnosti s prostředím. Vysvětlí pojem pedagogizace prostředí a uvede příklady podnětného a nepodnětného prostředí. Diskutuje možnosti pedagogizace školního prostředí za účelem napomáhání dosahování cílů vzdělávání a výchovy. Charakterizuje závislost cílů výchovy na historickém a sociálním kontextu.

Vysvětlí vzájemnou propojenost jednotlivých projevů rizikového chování. Diskutuje potencionální vzory pro současné děti a mládež. Popíše druhy prevence rizikového chování. Zdůvodní relativnost rizikového chování. Kategorizuje příčiny nekázně.

Využije poznatky z teorií rizikového chování ve školní praxi. Vysvětlí vztahy mezi rizikovými a protektivními faktory. Posuzuje rizika spojená s diagnostikováním specifických poruch chování. Aplikuje relevantní teorie vysvětlující projevy daného typu rizikového chování. Charakterizuje rozdíly mezi typy jednotlivých kázeňských přestupků (např. více typů vandalismu, záškoláctví apod.). Posoudí silné a slabé stránky školního preventivního programu.

Popíše projevy problémového a rizikového chování s ohledem na věk žáků. Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé setkávají v praxi. Kriticky hodnotí metodické pokyny a doporučení MŠMT k prevenci rizikového chování žáků. Diskutuje kázeňské přestupky a možné intervence a řešení takového chování. 

Objasní historický vývoj vztahu individuálního a kolektivního v souvislosti s cíli výchovy. Vysvětlí rozdíl mezi naturalistickým a supranaturalistickým cílem výchovy. Porovná kultivační a operativní linii názorů na společenskou úlohu výchovy a vzdělávání a obě linie uvede do souvislostí se základními druhy vzdělávání.

Vysvětlí vztah výchovy k rozhodujícím sférám života společnosti. Objasní pojetí školy jako nástroje sociální integrace.

Uvede, jaké parametry pedagogické profese tvoří její komplexnost, až „nemožnost“ a svá tvrzení zdůvodní.

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 44 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Přednášky i semináře probíhají prezenčně v souladu s rozvrhem uveřejněným v SIS.

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Literature - Czech

BENDL, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.

BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.

BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta.

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON.

JANIŠ, K.; KRAUS, B.; VACEK, P. (2005). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.

JŮVA, V. (1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.

PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK.

PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.

PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

Last update: Chalupová Veronika, Mgr. (21.02.2024)
Syllabus - Czech

1. Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací.

2. Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení.

3. Edukační prostředí a edukační procesy.

4. Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace.

5. Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci.

6. Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě.

7. Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry.

8. Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova.

9. Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních.

10. Metody sociálně výchovné činnosti.

Last update: Chalupová Veronika, Mgr. (21.02.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opory.


Úvod do pedagogiky: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17

Klíč pro hosty: pedeutologiER47p*

Zapsaní studenti obdrží přístupový klíč po první přednášce.

Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (02.10.2025)
Learning outcomes -

Main objectives: The student will explain the role of education and upbringing in both historical and contemporary contexts and outline the main trends in the educational process from both individual and institutional perspectives.
The student will clarify the importance of the competencies of educational staff.
The student will provide examples of areas of school life where social pedagogy can be applied, with an emphasis on preventive measures.

Detailed learning outcomes (The student...):

  • Defines pedagogy as a science and outlines its content, subject matter, and goals. Identifies key sciences that collaborate with pedagogy and specifies the intersections between pedagogy and these sciences. Categorizes pedagogical sciences and explains their role in achieving educational goals.
  • Defines socialization and outlines the individual phases of its process. Explains and logically connects key terms, including cultural transmission, enculturation/acculturation, internalization, initiation, and social roles. Explains the goals of socialization and the role of adopting social roles. Defines and compares the concepts of upbringing, education, and knowledge.
  • Lists the stages of the development of pedagogical thought and characterizes the key milestones and figures that significantly influenced the concept of education. Explains selected trends in education and provides examples of their application in contemporary education. Clarifies the contributions of selected figures (Socrates, Aristotle, Comenius, Bacon, Rousseau, Locke, Herbart, Tolstoy, Dewey) to both historical and contemporary education.
  • Explains the Socratic method of dialogue. Justifies the importance of engaging all students in classroom communication. Clarifies the difference between deductive and inductive approaches in teaching and provides examples of both approaches in the field of study.
  • Characterizes basic terms related to the foundations of the educational process of an individual (innate talent, ability, knowledge, skill, competence). Relates these terms to one another.
  • Describes the main functions of the school and the educational system in the Czech Republic. Explains the role of ISCED. Describes the structure of the national curriculum and provides examples of planned, implemented, and acquired curricula. Clarifies curriculum implementation and describes the essence of teachers' work with the school curriculum. Explains the role of key competencies and cross-cutting themes in the curriculum.
  • Compares learning objectives based on cognitive difficulty, evaluates the contribution of Bloom's taxonomy for lesson planning. Explains and compares organizational forms, means, and methods of education and proposes their use in achieving learning objectives.
  • Characterizes the competencies of teachers. Identifies laws that define the legal framework of the teaching profession. Explains how teacher qualification and certification are anchored in Czech legislation. Clarifies the obligations and requirements teachers must meet. Describes the basic dimensions of teacher authority (social, personal, cognitive, and subject-specific). Explains the foundations of building formal and informal teacher authority.
  • Characterizes pedagogical principles. Provides examples of specific applications of these principles.
  • Lists priorities and trends in education based on the Education Policy Strategy of the Czech Republic up to 2030+. Specifies the individual strategic lines and provides examples from personal experience in education.
  • Defines and structures factors contributing to personality development. Sketches diagrams of the relationship between personality and environment. Explains the concept of the pedagogization of the environment and provides examples of stimulating and non-stimulating environments. Discusses possibilities for the pedagogization of the school environment to help achieve educational goals. Characterizes the dependence of educational goals on historical and social contexts.
  • Explains the interrelation of various manifestations of risk behavior. Discusses potential role models for contemporary children and youth. Describes types of prevention of risk behavior and justifies the relativity of risk behavior. Categorizes causes of misconduct.
  • Applies knowledge from theories of risk behavior in school practice. Explains the relationships between risk and protective factors. Assesses the risks associated with diagnosing specific behavior disorders. Applies relevant theories to explain manifestations of specific types of risk behavior. Characterizes differences between types of disciplinary infractions (e.g., different types of vandalism, truancy, etc.). Evaluates the strengths and weaknesses of school prevention programs.
  • Describes manifestations of problematic and risk behavior with regard to the age of students. Provides specific examples of problematic and risk behavior that teachers encounter in practice. Critically evaluates methodological guidelines and recommendations from the Ministry of Education for preventing risk behavior among students. Discusses disciplinary infractions and potential interventions and solutions for such behavior.
  • Explains the historical development of the relationship between individual and collective goals in education. Clarifies the difference between naturalistic and supranaturalistic goals in education. Compares the cultivation and operational lines of thought on the societal role of education and connects both lines to basic types of education.
  • Explains the relationship of education to the key spheres of life in society. Clarifies the concept of the school as a tool for social integration.
  • Describes the parameters of the teaching profession that contribute to its complexity, even its "impossibility," and justifies these claims.
Last update: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html