SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Foreign Language for Teachers – English - OPBZ1A013B
Title: Cizí jazyk pro učitele – anglický jazyk
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / 102 (100)
summer:unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Marie Houšková
Teacher(s): PhDr. Marie Houšková
Mgr. Petr Lašťovička
Incompatibility : OPBA3A011A, OPBA3A021A, OPBA4A011A, OPBA4A021A
Annotation -
The course focuses on the interpretation and deepening of students' knowledge after secondary chool with a focus on specific language skills: listening and conversation (expressing attitudes, opinions, disagreements, etc.), grammatical structures and expanding active vocabulary with a focus on the school environment. Students are introduced to the practical use of didactic and methodological techniques, methods of testing, etc.). Different ways of practical use of audio and video materials in teaching. Thematic areas:1. Introduction to various school systems. 2. Classroom interaction, Instructions, Test Instructions 3. Test and correcting it 4. Presentation and Making speech: introduction to vocabulary and grammar needed to give a good presentation/speech
Last update: Lašťovička Petr, Mgr. (09.12.2023)
Aim of the course - Czech

Ke konci semestru bude studující schopen popsat a vysvětlit hlavní rozdíly školských systémů anglicky mluvících zemí. Studující aplikuje znalosti slovní zásoby typické pro školské prostředí při popisu činností, které musí učitel vykonávat. Studenti vytvoří prezentaci, kde shrnou nabyté znalosti o speciálních poruchách a následně o nich diskutují se studenty a učitelem.

Last update: Lašťovička Petr, Mgr. (15.09.2024)
Literature - Czech

Doporučená literatura:

McCarthy, Michael, O´Dell, Felicity. English Phrasal Verbs in Use (intermediate). Cambridge: Cambridge University Press, 2004. ISBN 978-0521527279.

Murphy, Raymond. English Grammar in Use (intermediate). Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1107539334.

Redman, Stuart. English Vocabulary in Use: Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. ISBN 978-3125332331.

Last update: Lašťovička Petr, Mgr. (09.12.2023)
Syllabus - Czech
Tématické okruhu kurzu:
1. Úvod do rozličných školních systémů v anglicky mluvících zemích, základní terminologie týkající se školství.
2. Jazyk ve třídě, pokyny a instrukce, zadávání testů, základní terminologie týkající se známkování a testování.
3. Dilemata a řešení problémů - modální slovesa a jejich využití při řešení problémů ve třídě.
4. Tvorba prezentací a prezentační dovednosti: slovní zásoba a gramatika nutná ke správné prezentaci.
5. Dodatečná gramatika a slovní zásoba týkající se školního prostředí - prostupuje všemi předcházejícími moduly.
Last update: Lašťovička Petr, Mgr. (09.12.2023)
Course completion requirements -

-attendance at least 70%

-credit test covering grammar and vocabulary from the course, passing point 70% (1 extra resit)

-giving a presentation on a chosen topic

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.01.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8477 (volný přístup)

MS Teams - vždy nově utvořený pro aktuální semestr. Zde se ukládají prezentace a jakékoliv dodatečné materiály.

Last update: Lašťovička Petr, Mgr. (09.12.2023)
Learning outcomes - Czech

1.       Studující popíše a vyjmenuje hlavní rozdíly mezi školskými systémy anglicky mluvících zemí. Zváží výhody a nevýhody našeho a zahraničního systému.

2.       Studující identifikuje a vysvětlí základní pojmy týkající se slovní zásoby vztahující se k známkování a testování. Studující porovná zahraniční terminologii s tou českou.

3.       Studenti popíší základní modální slovesa používaná v angličtině a na základě modelových situací je ve třídě použije.

4.       Studenti vyjmenují základní náležitosti prezentace a následně ji navrhnou a v průběhu semestru odprezentují.

5.       Studující aplikuje získanou znalost slovní zásoby týkající se školství v průběhu celého semestru.

Last update: Lašťovička Petr, Mgr. (15.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html