SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Advisory services in education - OPBY4P053C
Title: Poradenské služby ve školství
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 5
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / 20 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBY4P042A
Annotation -
The course introduces students to the issue of providing consulting services in education. Get acquainted with the current system of pedagogical-psychological counseling, in accordance with the current legislation, specifies the competences of the counseling staff of the school counseling workplace, or school counseling facility. It motivates the teacher to cooperate in a targeted way with other experts working in the upbringing and education of children, pupils and students.
Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course -
The aim of the course is to provide students with information about the current counseling system, to introduce them to the procedures that are currently used in counseling practice.
Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Očekávaná zátěž studenta 5 kreditů x 25 = 125 hod., z toho účast na výuce 24 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na ukončení kurzu 101 hod.

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2005). Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. (2002). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. (2003). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., VALENTOVÁ, L. (2002). Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF.

KNOTOVÁ, D. a kol. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.

MATĚJČEK, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

VÁGNEROVÁ, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.

ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Last update: Svoboda Petr, Mgr. (02.10.2019)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k zápočtu:

aktivní účast na setkáních a závěrečném kolokviu, práce materiálového typu.

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativní ukotvení, etické aspekty poradenské práce.

Úkoly, kompetence a standardy školního poradenského pracoviště.

Úkoly, kompetence a standardy pedagogicko-psychologické poradny.

Úkoly, kompetence a standardy speciálně-pedagogického centra.

Charakteristika vybraných metod, specifických diagnostických situací, závěrů, doporučení, podpůrných opatření.

Ilustrace vybraných psychologických a speciálně-pedagogických testů.

Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • popíše cíle a aktuální úkoly poradenského systému
  • vysvětlí pojem diagnostika a vymezí ho podle různých hledisek, popíše diagnostický proces
  • vymezí dle legislativy ŠPZ, představí úkoly, cíle a standardní činnosti PPP, SPC
  • popíše funkci ŠPP a jeho roli v systému poradenských služeb, představí složení ŠPP v základní a rozšířené variantě
  • analyzuje kazuistiku žáka
  • zdůvodní vhodné využití diagnostických metod
Last update: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html