|
|
|
||
The subject is a follow-up to Somatology I and it mainly provides knowledge regarding the integration systems of the human body. Anatomy, physiology and potential pathology of immune, endocrine and nervous systems is discussed in the view of their coordination, regulation, and defensive capabilities as well as the constancy of the inner environment of the organism. The importance of the coordination of these systems for functioning of all structures of the human body is put into the context of integration of the human organism into higher levels – population, societies and ecosystems. The subject main objective is to provide students with theoretical knowledge of a functionally oriented somatology.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (02.01.2018)
|
|
||
Somatology II picks up the threads where Somatology I left them. The subject main objective is to provide students with theoretical knowledge of a functionally oriented somatology.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (02.01.2018)
|
|
||
DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5. DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9. ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. 270 s. ISBN 80-7184-867-7. SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha : H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.
HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele I. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-840-0. HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele II. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-984-9. KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc : UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9. HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele II. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-984-9. KŘIVÁNKOVÁ, M., HRADOVÁ, M. Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 244 s. ISBN 80-247-2988-6. ŠMARDA, J. Biologie pro psychology a pedagoggy. 2.vyd. Praha : Portál, 2007. 424 s. ISBN 978-7367-343-7. Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
Content of somatology II. is intertwined with the content of somatology I. and cannot be separated. Oral examination. Oral exam topics are given by syllabus. Last update: Thorovská Alena, PhDr. (29.10.2019)
|
|
||
1. Immune system 2. Sensory system 3. Integration of body systems – hormonal system 4. Integration of body systems – nervous system 5. Man and environment Last update: Thorovská Alena, PhDr. (02.01.2018)
|