The aim of the course is to develop personal reflections related to analyses of practice recordings, to gain basic understanding of working with video recording of a lesson, its making and analyses. Based on this method, students will get an insight of personal professional competences. The analyses of a lesson will be focused on personal interpretation of the term good practice.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost rozvinout úvahy související s pořizováním a rozborem záznamů z praxe. Cílem je osvojit si základní dovednosti práce s videozáznamem vyučovací jednotky, jeho pořizováním a analýzou. Studující nahlédnou na základě této metody vlastní profesní kompetence. Analýza vyučovacích jednotek se zaměří na formování osobního pojetí pojmu správná praxe.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Odevzdání, prezentace a odborná reflexe okomentovaných videozáznamů pořízených v průběhu semestru.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literature - Czech
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol.: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. MIKOVÁ, M.; JANÍK, T.: Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat. In ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha : Portál, 2007c, s. 192–201. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: . Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: . UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogické orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Requirements to the exam - Czech
Prezentace výběru z vidozáznamů a jejich odborných komentářů pořízených během semestru. Odborná debata.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Syllabus - Czech
1. setkání: program předmětu;možnosti a funkce videozáznamu; pravidla natáčení a další práce s videozáznamem; povinnosti účastníků natáčení; rozdělení do pracovních skupin; vymezení témat a termínů
2. rozbor ukázek videozáznamů; sledování povšimnutých informací; srovnání různých pohledů a interpetací
3. videozáznam a výzkum
4. pracovní prezentace pořízených záznamů
5. hodnocení a evaluace záznamů a jejich zpracování
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)