course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The aim of the course is to give students a chance to make a collective analyses of notes from practice to define complex professional art teacher competence, from concept ideas to use in practice using approach comparisons of experienced teacher and a beginner trainee. Students will recognize their own professional competences and professional competences of faculty teachers by the method of action research. The analyses of lessons will form a basis for systematical work leading towards an idea of personal approach to lecturing. Acquiring and applying methods of action research.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.03.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost společného rozboru záznamů z praxe. Cílem je definovat profesní kompetence učitele výtvarné výchovy v celé šíři, od koncepčních rozvah po realizaci vyučovací jednotky, s využitím porovnání přístupu zkušených učitelů z praxe a začínajících praktikantů. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Analýza vyučovacích jednotek bude základem pro systematickou práci na směřování k představě o vlastním pojetí výuky. Osvojování a aplikace metod akčního výzmkumu.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.09.2018)
Course completion requirements - Czech
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů - analýzy konkrétních fenoménů z praxe, zápočet na základě portfolia a prezentace. V případě distanční výuky online sdílení + analýza distanční výuky na konrétní škole (u konkrétního žáka - kazuistika)
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Literature -
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU 2013. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU 2013. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.09.2018)
Requirements to the exam -
continuous participation (Z)
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Zápočet
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.10.2019)