Art Education Discourse - OPBV4V062A
Title: Diskurz výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBV3V061A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV4V051A
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The course leads students to create a meta-insight into their previous experience of their own reflected work and previous theoretical knowledge acquired during the bachelor's study. The focus is on the development of reflexive competence of art teachers, the development of the professional vocabulary of the field, orientation in the field literature, personalized support of students in the construction of their own interpretive frameworks for related content of didactic and art portfolio and author's creative archive. The aim of the course is to connect and relate the main domains of the hybrid discursive field of art education (eg current practices and theories of art and culture, philosophical contexts, image theory, visual semiotics, gender and trans-cultural approaches) connected to current trends in international art pedagogy (eg visual literacy, performative and collaborative projects). The concept of discourse understood as a socially and historically variable space of statements and social practices, refers to constructivist and mediation pedagogical approaches, which are based on the concept of the discursive construction of knowledge and emphasize the importance of mediating cultural influences.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Prezentace portfolia četby teoretických pramenů, didaktických inspirací a archivu vlastní tvorby jako nástroje výstavby meta-reflexivního náhledu na obor výtvarné výchovy.

Last update: Svoboda Petr, Mgr. (30.07.2019)
Literature - Czech

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995.  
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. 
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. 
HORÁK, P.: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Překlad, dostupný na:  https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/107083/B_Philosophica_41-1994-1_9.pdf?sequence=1 
SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4 
HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha 
KITZBERGEROVÁ, L. (2005) Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV Pedf UK Praha.  
PACHMANOVÁ, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického  myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press. ISBN 80-86356-16-7 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

 

Last update: Straková Hana, Ing. (23.09.2019)