course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course focuses on the student's individual project in the field of applied creation, design. It reflects the mass visual culture and production of the present and puts it in context with the development of artistic styles and movements of the 20th century. including craft. It reveals specific thought and art practices of design personalities, which can be a certain way to understand why certain objects, objects have a specific form, why specific materials were used and for what purpose. The course focuses on the more independent creative work of the emerging future teacher as a personality who can transform artistic thinking into pedagogical practice. The course connects the components of the act of creation and presentation of creative procedures and the final solution of the project. The aim of the course is to deepen knowledge in the field of applied creation, design. It is also about cultivating the perception of specific properties of different materials and their use in relation to form and function. The aim is to deepen the creative components of the personality, to develop practical and theoretical knowledge, the ability to think critically in the context of current currents and trends in design, to be able to orient oneself in it. The aim is also to be able to find your own solution to the concept on the currently assigned topic within the semester realized by an adequate artistic grasp in a given time and space. Another important goal of the course is to cultivate the ability to present their artistic attitudes in communication with the audience as training for creative progress in the pedagogical environment.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (28.01.2024)
Kurz se zaměřuje na individuální projekt posluchače v oblasti užité tvorby, designu. Reflektuje masovou vizuální kulturu a produkci současnosti a dává ji do kontextu s vývojem uměleckých stylů a hnutí 20. stol. včetně řemesla. Odhaluje konkrétní myšlenkové a výtvarné postupy osobností designu, které mohou být jistou cestou k pochopení, proč určité objekty, předměty mají specifickou podobu, z jakého důvodu byly užity konkrétní materiály a k jakému účelu slouží. Kurz se zaměřuje na samostatnější tvůrčí práci formujícího se budoucího učitele jako osobnosti, která dokáže transformovat umělecké myšlení do pedagogické praxe. Kurz propojuje složky samotného aktu tvorby a prezentace tvůrčích postupů a finálního řešení projektu.
Cílem kurzu je prohlubování znalostí v oblasti užité tvorby, designu. Jde také o kultivaci vnímání specifických vlastností různých materiálů a jejich užití ve vztahu k formy a funkce. Cílem je prohloubit kreativní složky osobnosti, rozvíjet praktické i teoretické poznatky, schopnost kriticky myslet v kontextu se současnými proudy a trendy designerské tvorby, umět se rámcově v ní orientovat. Cílem je také umět najít vlastní řešení konceptu na aktuálně zadané téma v rámci semestru realizovaném adekvátním výtvarným uchopením v daném čase a prostoru. Dalším důležitým cílem kurzu je kultivovat schopnost prezentovat své výtvarné postoje v komunikaci s publikem jako trénink pro tvůrčí postup v pedagogickém prostředí.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (28.01.2024)
Course completion requirements - Czech
Zápočet. Vytvoření artefaktu, projektu na základě aktuálně vyhlášeného tématu (umístění zadání a dalších podkladů v MS Teams). Aktivní komunikace ve skupině s vyučujícím a spolužáky, sdílení vlastních tvůrčích postupů, účast v diskusích pro poskytnutí zpětné vazby k různým fázím a etapám zrodu autorského projektu. Společná prezentace artefaktů, vytvoření PDF prezentace projektu a její vložení do vytvořeného kanálu předmětu v MS Teams (soubory), osobní obhajoba autorského projektu.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (29.01.2024)
Literature - Czech
ADAMS, B., ROSENTHAL, N.: Sensation: Young British Artists from the Saatchi Collection.Londýn: Thames & Hudson 1997. BOIS, Y-A., BUCHLOH, B., FOSTER, H., KRAUSS., H. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007.
SUDJIC, Deyan. B jako Bauhaus: moderní svět od A-Z. Přeložil Radka KNOTKOVÁ, přeložil Lukáš NOVÁK. Zlín: Kniha Zlin, 2016. Tema (Kniha Zlín). ISBN 978-80-7473-322-2.
FAIRS, Marcus. Design 21. století: nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
ECO, U.: Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda 1995. DEBORD, G.: Společnost spektáklu.Praha: Intu 2007. KULKA, T.: Umění a kýč. Praha: Torst 2014. LIVINGSTONE, M. Pop Art, a continuinghistory. Londýn: Thames & Hudson 2002. LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech. Vyd. 2. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2001. ISBN 80-86359-06-9. WALLERSTEIN, I.: Utopistika. Historické rozhodování ve 21. Století. Praha: Intu 2006. ZWEIFEL, S., STEINER, J., STAHLHUT, H.: Die Situationistiche Internationale (1957–1972). Curych a Basel: JRP a Museum Tinguely 2006. DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002. ISBN 80 - 7209 - 402 - 5 FAIRS, MARCUS. Design 21. století. Praha 2007, Slovart, ISBN 978-80-7209-970-2 PALLASMAA, JUHANI. Myslící ruka. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-09-6 PALLASMAA, JUHANNI. Oči kůže. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-10-2
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (28.01.2024)