|
|
|
||
Field practice in art education allows students to look into the practice of teaching art education in various types of institutions. Students choose one of the internship variants according to their preferences. Pedagogical practice in leisure facilities: its goal is the systematic support and development of students' competencies in working with primary, secondary school and adult pupils in leisure facilities focused on creative art activities. An integral part of the goal is the opportunity to get acquainted with various forms and possibilities of art-oriented courses and circles. The student will have the opportunity to work systematically with students in the field of activity planning and leadership or assistance of interest groups. Specifically, this means that students systematically and regularly work with a group of students in an art-oriented leisure facility. This internship enables students to gain knowledge and experience with the organization, provision and management of hobby, educational and recreational activities and thus deepen practical skills in the field of pupil management at the primary and secondary school level. The practice is reflected and students take records of its progress and include them in the pedagogical portfolio. Teaching practice: this type of alternative practice allows students to practice in galleries, museums and other cultural institutions, where they will be able to apply after a bachelor's degree as a lecturer in hobby education in the field of work with works of art and educated spectators. During the internship, students observe the work of lecturers, participate in the preparation and implementation of educational programs. The internship is reflected and students take records of its progress and include them in the pedagogical portfolio. Introductory meetings; visits to schools and other educational institutions according to specific conditions; presentation and reflection of the pedagogical diary.
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
1) podpořit zájem studentek a studentů o výtvarné vzdělávání v různých institucích (galerie a muzea) 2) uvést studentky a studenty do konkrétních mimoškolních prostředí a situací, které mohou pozorovat, zaznamenávat a reflektovat 3) vést ke kritické reflexi představ, postojů a názorů studentek a studentů vzniklých na základě žákovské zkušenosti a konfrontovat je s tvořícím se profesním viděním a pojetím VV 4) rozvíjet profesní kompetence, znalosti, dovednosti a postoje studentek a studentů nutných pro plánování, realizaci a evaluaci výtvarného vzdělávání Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|
|
||
zápočet - vedení pedagogického portfolia se všemi náležitostmi a jeho prezentace - absolvování kurzu před praxemi MOODL (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060, Heslo: BezpecnaPraxeN) - pravidelná účast na reflektivním semináři na fakultě - pravidelná účast na praxích a jejich reflexích 12VH - příprava, realizace a reflexe 4 mikrovýstupů během praxe - vypracování zadaných úkolů (pedagogické portfolio: řádně vyplněné a vedené záznamové archy z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace výtvarných prací žáků, konceptová/myšlenková/pojmová mapa) - kolokviální prezentace portfolia Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|
|
||
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001. ŠOBÁŇOVÁ et. al.: Tvoříme společně. Olomouc, 2018 (dostupné on-line)
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
1) úvodní setkání (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí) 2) návštěvy galerií a muzeí a dalších vzdělávacích institucí dle konkrétních podmínek 3) prezentace a reflexe pedagogického deníku Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio): - student/ka s oporou v nastudované didaktické literatuře vysvětlí klíčové didaktické kategorie a pojmy (galerijní a muzejní edukace) (KRAU 1.1) - student/ka se pravidelně účastní praxí, důsledně podle záznamového archu zaznamenává každý pozorovaný vzdělávací program a systematicky si vede reflektivní profesní portfolio (KRAU 1, 2, 3, 4, 5) - student/ka strukturuje pozorované vzdělávací programy podle klíčových didaktických kategorií (k pojmu přiřadí výsek z pedagogické skutečnosti) (KRAU 1, 2, 3, 4, 5) - student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře a s oporou o reflexi pozorované ped. praxe kritéria kvalitního výtvarného vzdělávání v mimoškolním prostředí (KRAU 1.1, 1.2, 2.5, 4.1 - 4.3) - student/ka navrhne alternativní řešení vybraných pozorovaných vzdělávacích programů a aktivit (KRAU 1.2, 2.4) - student/ka formuluje (s oporou v nastudované odborné literatuře a na základě vlastní reflektované zkušenosti) vzdělávací potřeby pozorované cílové skupiny (KRAU 2.2, 2.4) - student/ka formuluje a reflektuje vlastní zkušenosti, postoje a názory na výtvarné vzdělávání a respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1) KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.02.2025)
|