SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Subject Praxis I with a Reflection - OPBV3V047A
Title: Oborová praxe 1 s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V025A
Annotation -
Field practice in art education allows students to look into the practice of teaching art education in various types of institutions. According to their preferences, students choose one of the internship variants: Orientation internship at school: this type of internship aims to support students' interest in teaching art education and motivate them to further education, incl. continuation of a master's study focused on the preparation of teachers of general education subjects at primary and secondary schools. Teaching practice in leisure facilities: the aim of this type of practice is the systematic support and development of students' competencies in working with primary, secondary and adult pupils in leisure facilities focused on creative arts. An integral part of the goal is the opportunity to get acquainted with various forms and possibilities of art-oriented courses and circles. Assistantship at school: the aim of this type of internship is to get acquainted with the school environment and the content and demands of the work of an art teacher. An integral and important part of the goal is the systematic support and development of students' competencies in the field of individualized, differentiated and inclusive teaching in the primary and secondary school environment.
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Aim of the course - Czech

1) podpořit zájem studentek a studentů o výtvarné vzdělávání v různých institucích

2) uvést studentky a studenty do konkrétních školních a mimoškolních prostředí a situací, které mohou pozorovat, zaznamenávat a reflektovat

3) vést ke kritické reflexi představ, postojů a názorů studentek a studentů vzniklých na základě žákovské zkušenosti a konfrontovat je s tvořícím se profesním viděním a pojetím VV

4) rozvíjet profesní kompetence, znalosti a dovednosti studentek a studentů nutných pro plánování, realizaci a evaluaci výtvarného vzdělávání

 

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Descriptors - Czech

Praxe: 12

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut

Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet 5 hodin

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Course completion requirements - Czech

- absolvování kurzu před praxemi MOODL (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060Heslo: BezpecnaPraxeN)

účast na reflektivním semináři na fakultě

- účast na praxích a jejich reflexích 12VH

- příprava, realizace a reflexe 4 mikrovýstupů během praxe

- vypracování zadaných úkolů (pedagogické portfolio: řádně vyplněné a vedené záznamové archy z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace výtvarných prací žáků, konceptová/myšlenková/pojmová mapa)

- kolokviální prezentace portfolia

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Literature - Czech

Orientační praxe ve škole 

RVP ZV, RVP G, RVP ZUŠ 

KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>.

BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001.

Asistentská praxe ve škole 

HORÁČKOVÁ, I.: Metodika. Práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4656-1

dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf

SOCHOR, P. : Člověk s postižením a výtvarná tvorba; od zobrazování k autorství. MUNI Brno 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et al. Tvoříme společně Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc 2018

dostupné zde: https://www.imuza.upol.cz/site/wp-content/uploads/2018/01/Tvorime_spolecne_Sobanova-a-kol..pdf

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Syllabus - Czech

1) úvod do pedagogických praxí (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí)

2) záznamový arch a klíčové didaktické kategorie

3) profesní kompetence: reflektivní kompetence vyučujících VV a reflektivní bilance

4) konceptová analýza a konceptová mapa

5) reflexe a diskuze situací a zkušeností z praxí

6) pedagogické portfolio

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Learning outcomes - Czech

očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio):

- student/ka s oporou v nastudované didaktické literatuře vysvětlí klíčové didaktické kategorie a pojmy VV (KRAU 1.1)

- student/ka pozorně pozoruje a pravidelně se účastní praxí, důsledně podle záznamového archu zaznamenává každou pozorovanou výuku a systematicky si vede reflektivní profesní portfolio (KRAU 1, 2, 3, 4, 5)

- student/ka strukturuje pozorovanou výuku podle klíčových didaktických kategorií (k pojmu přiřadí výsek z pedagogické skutečnosti) (KRAU 1, 2, 3, 4, 5)

- student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře a s oporou o reflexi pozorované ped. praxe kritéria kvalitního výtvarného vzdělávání (KRAU 1.1, 1.2, 2.5, 4.1 - 4.3)

- student/ka navrhne alternativní řešení vybrané pozorované výuky VV (KRAU 1.2, 2.4)

- student/ka formuluje (s oporou v nastudované odborné literatuře a na základě vlastní reflektované zkušenosti) vzdělávací potřeby pozorované cílové skupiny (KRAU 2.2, 2.4)

- student/ka formuluje a reflektuje vlastní zkušenosti, postoje a názory na výtvarné vzdělávání a respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1)

KRAU = kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství

https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html