SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education I - OPBV3V041A
Title: Didaktika výtvarné výchovy 1
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 62 / 62 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBV3V032A, OPBV3V036A
Is pre-requisite for: OPBV3V052A, OPBV3V051A
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)
The course builds on students' knowledge of the field of art and teaches them the basics of didactic transformation of the contents of works of art and visual culture. It covers important theories of visual culture and communication, offers opportunities to work with works of art and cultural artefacts. It presents students with the field of visual culture and visual communication as a starting point for didactic planning in art education. In the course, students will also get acquainted with the principles of evaluation in relation to the fulfilment of the educational goal - visual literacy. Students will get acquainted with the methods of planning and evaluation, which allow a different evaluation of children's artworks than through emotional perceptions. Students get acquainted with the formulations of the contents of art education in the official state curriculum and learn to think didactically about the context. Contents of art education. Didactic transformation of content. Didactic art series. Visual culture and communication. Visual literacy. Planning and evaluation processes in art education.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  


MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4 
FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 
FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Dostupné na: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/ 
FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L.: Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty. 
FULKOVÁ, Marie, KAFKOVÁ, Helena: Nové tredy ve výtvarné výchově,. In: KONFERENCE „PROFESNÍ ROZVOJ UČITELŮ: 23.24. dubna 2012. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. s. 41-49. 
KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000. ISBN 80-7035-155-1(NG) a 80-7203-252-6 (Argo) 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 
ADDISON,N: Who’s Afraid of  Signs and Significations? Defending semiotics in the Secondary  Art and Design Curriculum. Art & Design Education, 1999, 18, 1, s. 33 – 41. (Český překlad Proksová, Z., dostupný na www.vuppraha.cz)

ROESELOVÁ, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha :Sarah, 1997. 
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.02.2024)

Zápočet - podrobnosti viz úvodní hodina semestru

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html