On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time. |
|
|
|
||
The course develops reflexive competencies, analytical and critical thinking, interpretive and combinational skills of students working with image archives, cultivates their visual sensitivity and other components of visual literacy. The tool of reflection is a portfolio, in the creation of which students learn to search, collect and organize pictorial and other types of materials (cultural texts) into relationship structures, logical or associated links and maps. Working with the portfolio leads the student to higher order thinking about the organization of the content of supporting pictorial materials for thematic areas of art history, visual studies and visual anthropology, then for recognizing the didactic potential of topics and conceptualizing cultural content in teaching practice. An important place in the course is the cultivation of professional discussion and respect for diverse opinions, perspectives and interpretations. The construction of the portfolio structure is conceived by each student himself, in consultation and comparison with other members of the discussion group, even if he presents the results of a joint project from the school field. The portfolio will be developed throughout the study and will become a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Introductory acquaintance with image archives of selected personalities of fine arts and art theory. Possibilities of content organization and possibilities of inspiring moments leading to the creation of a new work. Introductory acquaintance with didactic portfolios of selected personalities of art pedagogy. Online archives and databases such as Pinterest, etc. Portfolio and author's identity. Documentation of one's work, genealogy of the origin of one's work, establishment of a reflexive diary. (Methodology and / r / tography in the artist-researcher-teacher triad). Establishment of a section of professional reflection, the first own segments of professional descriptions, interpretations, explanations. Establishment of a section of didactic inspiration and documentation from the course of internships (records from teaching situations, so-called students´ voices, teachers´voices, pictorial documentation of children's art works, author's preparation for teaching. Portfolio as a tool of pedagogical reflection and long-term planning of art education, a tool of formative evaluation in art education, and a tool of pupil reflection.
Development of functional expert dictionary.
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
|
|
||
Studentky a studenti využívají odbornou terminologii týkající se studované problematiky i autorské tvorby. Studují odborné prameny a rozumí odbornému textu. Reflektují a vizuálně mapují vlastní autorskou tvorbu. Aktivně spolupracují a komunikují s kolegyněmi a kolegy ve skupině, poskytují jim poučenou zpětnou vazbu Rozvíjejí schopnost metakognice. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
|
|
||
Povinná: BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204. PACHMANOVÁ, Martina. Kdo je to kurátor/ka? A2, #39/2007. Zdroj: https://www.advojka.cz/archiv/2007/39/kdo-je-to-kuratorka Další zdroje Student čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů, online zdrojů). Základní literatura je k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a v knihovně UPM, na online databázích a v knihovně Centra současného umění DOX, v knihovně centra Tranzit Display. GRÚŇ, Daniel. Archív umelca – paralelnáinštitúciaaleboprostriedokseba-historizácie? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny [online], 2011, č. 11. http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-11/grun.pdf Last update: Kuříková Michaela, MgA. (15.09.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě průběžně odevzdaných úkolů a prezentace proměňujícího se autorského portfolia. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Vizuálně mapují procesy vlastní autorské tvorby. Vizuální mapu obhájí před ostatními, vysvětlí principy, motivy a umělecké inspirace své tvorby. Přijímají a poskytují zpětnou vazbu. Pravidelně se účastní výuky. Reflektují vlastní tvorbu i tvorbu ostatních. Nastudované teorie a dílo jiných umělců promítají ve své tvorbě. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|