This course is offered as a massive open online course (MOOC). It is based on the European Commission-funded research project ‘Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture’ (AMASS, 2020–2023). The MOOC provides an overview of socially engaged arts (SEA). Participants will become familiar with SEA practices and gain an understanding of arts-based processes and practical work, as well as their possible application in different contexts and organisations. The course combines SEA, people-centred design, application of arts-based methods, expert videos and practical exercises.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Kurz je nabízen jako masivní otevřený online kurz (MOOC). Vychází z výzkumného projektu financovaného Evropskou komisí „Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture“ (AMASS, 2020-2023). Čím je umění prospěšné společnosti? Může být společenským tmelem a propojovat lidi? Kurz poskytuje přehled o typech sociálně angažovaného umění a jeho postupech v různých vzdělávacích nebo obecně prospěšných organizacích. Představuje různé participativní umělecké metody a iniciativy, které zmírňují společenské problémy, pomáhají tvořit, zapojovat a propojovat komunity a představují vliv umění na wellbeing lidí.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Aim of the course -
Upon completion of this course, participants will understand, be familiar with and recognise the diverse methodologies of SEA. Participants will also gain knowledge of the principles, ethics and concepts of community arts. They will explore SEA, the dialogical and pedagogical orientations of SEA in engaging with marginalised communities. The course’s overarching goal is to empower artists, art and design students, cultural practitioners and workers, art educators and policymakers to implement innovative yet appropriate projects with marginalised communities by using arts and design approaches.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Účastníci se v kurzu seznámí s metodami a postupy, které využívá sociálně angažované umění pro zapojení marginalizovaných komunit. Účastníci prostudují principy, etiku a koncepce komunitního umění. Budou studovat a kriticky reflektovat přístupy sociálně angažovaného umění. Po absolvování kurzu budou účastníci schopni připravit a realizovat vlastní projekt, zaměřený na zapojení marginalizovaných komunit pomocí umění a designu. Kurz je vhodný pro studenty učitelství, studenty umění a designu, pracovníky v kultuře, pedagogy v oblasti umění a tvůrce vzdělávacích a kulturních politik.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Course completion requirements -
Test (MCQ) based on the course content.
Upon successful completion of the test, a certificate will be automatically generated for the student.
Please contact the Department of Art Education’s administrator Michaela Kuříková, michaela.kurikova@pedf.cuni.cz for the award of credit. Credit will be awarded upon delivery of the certificate.
Last update: Kuříková Michaela, MgA. (10.10.2023)
Test (MCQ) vycházející z obsahu kurzu.
Po úspěšném absolvování testu bude studentovi/studentce automaticky vygenerován certifikát.
Pro udělení zápočtu se prosím obraťte na tajemnici Katedry výtvarné výchovy Michaelu Kuříkovou, michaela.kurikova@pedf.cuni.cz. Zápočet bude udělen na základě dodání certifikátu.
Last update: Kuříková Michaela, MgA. (10.10.2023)
Literature -
Fulka, J. (2020). Deafness, Gesture, and Sign Language in the 18th Century French Philosophy. Vol. 8 in the Gesture Studies series, edited by Adam Kendon. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. Rancière, J. (1991) Le maître ignorant. The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation. Translated, with an Introduction, by Kristin Ross. Stanford University Press. Stanford, California. http://abahlali.org/files/Ranciere.pdf Fulková, M.; Tipton, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Fulka, J. (2020). Deafness, Gesture, and Sign Language in the 18th Century French Philosophy. Vol. 8 in the Gesture Studies series, edited by Adam Kendon. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. Rancière, J. (1991) Le maître ignorant. The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation. Translated, with an Introduction, by Kristin Ross. Stanford University Press. Stanford, California. http://abahlali.org/files/Ranciere.pdf Fulková, M.; Tipton, T. (2008), A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. pp. 27-42.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Syllabus -
This course presents diverse methodologies for mitigating societal challenges through arts-based initiatives. Readings, photos and video lectures based on projects from eight European countries will introduce participants to the strategies and approaches of SEA practices. The course will briefly examine the principles of engaging communities in the arts and the effect of the arts on wellbeing. The content covers the basic principles of design-driven participatory processes for social innovation in arts-based initiatives, visual storytelling and assessment of arts projects.
· Artistic open form in art education for the deaf: Connecting people – CZECH REPUBLIC
· Introduction to socially engaged art for inclusive communities – FINLAND
· Social media presence of disadvantaged communities: Arts-based interventions and visual storytelling to make their true voice clearly heard – HUNGARY
· Design-driven participatory processes with stakeholders in the arts and culture field – ITALY
· Engaging communities in the arts – MALTA
· How to empower participants through visual storytelling and documentation – PORTUGAL
· European cultural policy and the socially engaged arts – SWEDEN
· Developing positive partnerships in socially engaged arts – UNITED KINGDOM
The course is conducted in English.
Participants will perform an independent study, aided by pre-recorded video lectures, presentations, podcasts and readings. Each lesson will offer self-paced learning based on lectures from contributors from the eight AMASS partner countries, and participants can choose the order in which they wish to engage with the lessons. Instructions for course completion will be provided throughout the course. Students will be assessed through multiple-choice questions (MCQs) based on the course content.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.06.2023)
Účastníci kurzu samostatně prochází osmi lekcemi, kde jsou pro ně připraveny video přednášky, praktická cvičení, odkazy na zdroje a seznamy studijní a odborné literatury, vizuální reference a další. Každá lekce vychází ze zkušeností projektu realizovaného v jedné z osmi evropských zemí (Finsko, Česká republika, Portugalsko, Malta, Itálie, Maďarsko, Švédsko a Velká Británie). Kurz absolvují účastníci samostatně podle svých časových možností. Kurz se skládá z 8 lekcí (celkem 108 hodin). Kurz probíhá v angličtině.
• Výtvarná otevřená forma ve výtvarné výchově Neslyšících: Spojování lidí - ČESKÁ REPUBLIKA
• Úvod do sociálně angažovaného umění pro inkluzivní komunity - FINSKO
• Znevýhodněné komunity a sociální média: Umělecká intervence, vizuální vyprávění příběhů a skutečný hlas lidí - MAĎARSKO
• Na designu založené participativní procesy se stakeholdery v oblasti umění a kultury - ITÁLIE
• Zapojování různých komunit do umění - MALTA
• Způsoby posílení postavení lidí prostřednictvím vizuálního vyprávění a dokumentace - PORTUGALSKO
• Evropská kulturní politika a sociálně angažované umění - ŠVÉDSKO
• Rozvoj pozitivních partnerství v oblasti sociálně angažovaného umění - SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ
Účastníci studují samostatně zadanou odbornou literaturu, sledují videopřednášky, prezentace a podcasty. Mohou si zvolit pořadí, v jakém se chtějí lekcím věnovat. Pokyny k dokončení kurzu jsou poskytovány v průběhu kurzu. Studenti budou hodnoceni prostřednictvím testu - otázky s výběrem z několika odpovědí (MCQ).