|
|
|
||
|
The subject is aimed at acquiring basic knowledge, skills and didactic procedures in athletics, sports games, swimming and gymnastic sports (one hour per week for each sport). Athletics – getting to know and improvement training of selected movement activities and athletic disciplines, differencies of technique for children and youth (running, special running exercises, starts, shot put). Gymnastics – getting to know the theoretical foundations of basic gymnastics and training of basic skills, focusing on the introductory and preparatory parts of the lesson for different age categories (physical education terminology, exercises without equipment, with equipment and on apparatus). Swimming – getting to know the meaning of swimming and training of swimming skills and individual swimming styles according to FINA rules, including starts and turns (basic swimming skills, backstroke, breaststroke, freestyle). Sports games - learning the rules and technique of basketball (individual game activities, game combinations and basic game systems, decision-making in basketball). During teaching, physical contact may occur in accordance with the correct teaching methodology and when providing rescue and assistance.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti techniky a didaktiky v jednotlivých disciplínách - atletika, sportovní hry, plavecké a gymnastické sporty. Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti atletiky, sportovních her, plaveckých a gymnastických sportů. Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám Přímá výuka: 48 hodin Samostudium a zdokonálování pohybových dovedností: 28 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 28 hodin Příprava na zápočet: 16 hodin Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Atletika:
Ženy
Muži
Gymnastické sporty:
Ženy
Muži
Plavecké sporty:
50 m znak: muži - 1:05; ženy - 1:10 Sportovní hry:
Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Atletika: Dostál, E., & Velebil, V. a kol. (1992). Didaktika školní atletiky. Praha: Karolinum Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf Vindušková, J., Kaplan, A., & Metelková, T. (1998). Atletika. Edice metodických textu pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 – 15letých žáků. Praha: Svoboda Valter, L., & Nosek, M. (2008). Metodika nácviku atletických disciplín. CD. Ústí n/L: UJEP PedF Tělesná výchova a sport mládeže: odborný časopis pro učitele, trenéry a cvičitele Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Český atletický svaz. Pravidla atletiky. Dostupné z: https://www.atletika.cz/clenska-sekce/rozhodci/pravidla1/ Gymnastické sporty: Appelt, K., Libra, M., & Stejskalová, I. (2004). Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra Appelt, K., & Libra, M. (1994). Gymnastické názvosloví cvičení na nářadí. Praha: FTVS UK Hájková, J., & Vejražková, D. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum Skopová, M., & Zítko. M. (2006). Základní gymnastika. Praha: Karolinum Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Plavecké sporty: Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. Praha: Grada Čechovská, I., & Miler, T. (2019). Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum Čechovská, I., Miler, T., & Chrudimský, J. (2017). Aktualizované poznatky z didaktiky plavání III. Didaktika plavání pro učitele TV na základních a středních školách. Praha: UK FTVS Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hofer, Z. a kol. (2016). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Český svaz plaveckých sportů. Pravidla plavání. Dostupné z: https://www.czechswimming.cz/index.php/dokumenty/pravidla Sportovní hry: Táborský, F. (2004). Sportovní hry. Praha: Grada Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Česká basketbalová federace. Pravidla basketbalu. Distupné z: https://cbf.cz.basketball/pravidla/p52 Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
|
||
|
Atletika: 1. Atletické rozcvičení 2. Nácvik techniky běhu, speciální běžecká cvičení (běžecká abeceda), 3. Nácvik startů - letmý, padavý, polovysoký, nízký, šlapavý způsob běhu - akcelerace 4. Nácvik vrhu koulí - způsob zádový z místa 5. Nácvik vrhu koulí - způsob zádový se sunem 6. Kontrola učiva, opakování Gymnastické sporty: 1. Názvosloví cvičení prostných 2. Úvodní a průpravná část hodiny pro různé věkové a výkonnostní kategorie, využití hudebního doprovodu v rozcvičení 3. Způsoby zjišťování držení těla, výchova k individuálně optimálnímu držení těla 4. Cvičení bez náčiní, cvičení s náčiním (typizovaných i netypizovaným), a na nářadí, cvičení s hudebním doprovodem. 5. Osvojování pohybových dovedností z oblasti základní gymnastiky 6. Rozvoj zdravotně orientované zdatnosti pomocí prostředků základní gymnastiky,Gymnastické hry Plavecké sporty: 1. Seznámení s významem, úkoly a cíli plavání ve všech jeho podobách 2. Seznámení se základy biomechaniky plavání (teorie, praxe) 3. Historie plavání, vývoj techniky plaveckých způsobů prsa, znak, kraul (teorie, praxe). Praktické zvládnutí základních plaveckých dovedností a rozšiřování počtu speciálních plaveckých dovedností 4. Nácvik a zvládnutí techniky plaveckých způsobů kraul, znak, prsa podle pravidel FINA, včetně startů a obrátek 5. Zdokonalování techniky jednotlivých plaveckých způsobů s využitím plaveckých pomůcek (ploutve, packy, destičky, "piškoty") 6. Zvyšování plavecké zdatnosti, především vytrvalosti a síly prostřednictvím tréninkových metod: intervalové, střídavé a distanční. Rozšiřování speciálních plaveckých dovedností a schopností Sportovní hry: 1. Způsoby uvolňování se s míčem – driblink, dvojtakt 2. Přihrávání 3. Střelba na koš – technika a druhy střelby 4. Clonění 5. Obsazování hráče bez míče a s míčem a bránění 6. Odebírání míče 7. Proklouzávání 8. Herní kombinace v útoku a obraně 9. Herní systémy v útoku a v obraně 10. Herní specializace 1 11. Organizace a řízení utkání 12. Rozhodování v basketbalu, tresty a signalizace přestupků Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (17.09.2025)
|
|
||
|
Studijní opory v Moogle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18021 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18022 Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (23.09.2025)
|
|
||
|
Studující prokáže optimální technické provedení vybraných pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích (atletika, gymnastika, plavání a sportovní hry - basketbal) dle zadaných požadavků k ukončení předmětu. Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (28.07.2025)
|
