This course shows physical education students the structure of the human body as a basis for subsequent study of human anatomy and morphology and other biomedical subjects. The course focuses primarily on the skeletal, muscular system, and a brief functional overview of the cardiovascular and nervous systems in relation to the musculoskeletal system. Students will learn the basic structure of anatomical structures as well as their function - especially the function of muscles and muscle groups. Muscle groups important for sports performance will be discussed in detail (always the main representatives of each anatomical group), and students will practice their knowledge using skeletal material and anatomical models.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (26.06.2025)
Tento předmět ukazuje studentům tělesné výchovy stavbu lidského těla jako východisko pro následné studium anatomie a morfologie člověka a dalších biomedicínských předmětů. Kurz je zaměřen zejména na kosterní, svalový aparát, a stručný funkční přehled kardiovaskulárního a nervového systému ve vztahu k pohybovému aparátu. Studenti si osvojí jak základní stavbu anatomických struktur, tak především jejich funkci – obzvláště funkci svalů a svalových skupin. Podrobněji budou probrány svalové skupiny důležité pro sportovní výkony (vždy hlavní zástupci z každé anatomické skupiny), na cvičení budou studenti procvičovat své znalosti s využitím kosterního materiálu a anatomických modelů.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (26.06.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem kurzu je teoretické i praktické zvládnutí základních poznatků z anatomie, morfologie a somatologie člověka. Předmetem je představit studentům pohybový aparát člověka, jeho morfologii, anatomii a fyziologii tak, aby tyto znalosti mohli aplikovat v dalších navazujících specializovaných kurzech jak tělovýchovného, tak biomedicínského zaměření. Studenti se dokáží orientovat v základní terminologii, dovedou popsat morfologii skeletu i orgánů včetně nervové, cévní soustavy a dalších struktur lidského těla.
Last update: Vighová Kristýna, PhDr. (01.09.2025)
Course completion requirements - Czech
Docházka na semináře (80%) - maximálně jedna absence.
Odevzdání portfolia ze seminářů - viz Padlet.
Zkouška má dvě části: 1. úspěšné absolvování písemného testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky.
2. ústní zkouška (rozprava k písemnému testu).
Last update: Vighová Kristýna, PhDr. (29.09.2025)
Literature - Czech
DYLEVSKÝ, I., DRUGA, E., MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie. Praha: Grada, 2000. ISBN 978-80-874-1906-9.
NAŇKA O., ELIŠKOVÁ, M. Přehled anatomie. 3. vyd. (doplněné a přepracované), Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-749-2450-7.
SIBERNÁGL, S., DESPOPOULOS, A. Atlas fyziologie člověka, překlad 8. německého vydání. Praha, Grada 2016. ISBN 978-80-247-4271-7.
ČIHÁK, R. Anatomie (1. a 3. díl). 1. vyd. Praha: Avicenum:1984 a 2002-4 (2. upravené vydání). 1984. ISBN 978-80-247-5636-3.
DYLEVSKÝ, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha: ČVUT, 2013. ISBN 978-80-010-7092-5.
HUDÁK, R. et al. Memorix anatomie, 4. vyd. Praha: Triton: 2017. ISBN 978-80-755-3873-4.
PALASTANGA N., SOAMES R. Anatomy and Human Movement, Structure and Function, 6th edition. Elsevier Health Sciences: 2012. ISBN 978-07-020-5308-5.
Last update: Svoboda Petr, Mgr. (26.06.2025)
Requirements to the exam - Czech
obecná anatomie - orientační roviny a směry, pohyby, rozdělení lidského těla, těžiště, těžnice a stabilita těla.
funkční anatomie tkání pohybového systému - pojivové tkáně,stavba šlach a vazů, chrupavky, kostní tkáň, hladká a srdeční svalovina, kosterní svalovina
kosterní systém - kostní tkáň, stavba kostí, osifikace kostí, spojení kostí, osový skelet a jeho vývoj
kosterní s. - cévní zásobení a inervace kloubů, pohyby v kloubech
svalová s. - typy svalových vláken, funkční anatomie kosterního svalu - kontraktilní tkáně, stavba kosterního svalu, přídatné orgány, tvar a vnitřní struktura svalu
svalová s.- cévní zásobení svalu a šlachy, inervace svalu, regenerace, růst svalu, funkční celky
oběhový s. (tělní tekutiny - krev a míza) - anatomie krve, krvetvorba
oběhový s. (cévní soustava - srdce) - stavba cév, funkční anatomie cév a srdce
oběhový s. (krevní a mízní oběh) - malý krevní oběh, velký krevní oběh
oběhový s. (mízní systém, slezina, brzlík) - stavba, funkce, imunitní systém - specifické/nespecifické obranné reakce
dýchací s. - obecné principy anatomie dýchacích cest, obecná stavba dýchacích cest, mechanika a řízení dýchání
trávicí s. - obecná stavba trávicího systému, stavba stěny trávicí trubice, žlázy trávicí trubice, orgány trávicího systému
vylučovací s. - funkční anatomie ledvin, vývodné cesty močové,
endokrinní s. - neurosekrece, mozkový podvěsek a šišinka
endokrinní s. - žlázy s vnitřní sekrecí (štítná žláza, příštítné žlázy, Langerhansovy ostrůvky, nadledviny
nervový s. - obecné principy stavby nervového systému, centrální nervový systém, periferní nervový systém, neuron, glie, periferní nervy,
nervový s. (mícha a míšní nervy) - stavba a funkce, motorická, senzitivní, a sympatická vlákna, členění míšních nervů
nervový s. (mozkový kmen, mozeček, hlavové nervy) - stavba a funkce,
nervový s. (mezimozek a řízení autonomních funkcí) - stavba a funkce, řízení činnosti hladkého svalstva, sympatická a parasympatická vlákna
nervový s. (mozkové hemisféry) - přední mozek, mozková kůra, bazální ganglia
nervový s. (komorový systém a mozkové obaly) - stavba a funkce
nervový s. (mozkové a míšní dráhy - řízení motoriky) - nervové dráhy, senzitivní dráhy, senzorické dráhy, motorické dráhy, řízení motoriky, chemické dráhy,
receptory
rozmnožovací s. - mužský pohlavní systém, pohlavní vývoj muže, reprodukce
rozmnožovací s. - ženský pohlavní systém, pohlavní vývoj ženy, menstruační cyklus, fertilizace a gestace
Last update: Vighová Kristýna, PhDr. (29.09.2025)
Syllabus - Czech
29. 9. - obecná anatomie + kosterní s. + svalová s.
13. 10. - kardiovaskulární s. + respirační s.
27. 10. - trávicí s., vylučovací s., kožní s. (on-line)
10. 11. - endokrinní s. + centrální nervová s.
24. 11. - periferní nervová s. + smysly
8. 12. - rozmnožovací s. + ontogeneze člověka
Last update: Vighová Kristýna, PhDr. (27.09.2025)
Learning outcomes - Czech
Obecná anatomie:
student dokáže správně používat latinské názvosloví,
student popíše základní roviny, které dělí naše tělo a směry, které s nimi souvisí
student vysvětlí základní anatomické pojmy a orientační body na lidském těle,
student popíše stavbu lidského těla na úrovni buněk, tkání, orgánů a orgánových soustav,
student vysvětlí systém homeostázy těla a jejího udržování.
Kosterní soustava:
student vyjmenuje a popíše tkáně lidského těla, v detailech vysvětlí stavbu kostní a svalové tkáně,
student popíš vývoj kostí během ontogeneze, osifikaci a mechanické vlastnosti kostí,
student diskutuje rizika zranění kostí a svalů,
student vyjmenuje kosti našeho těla,
student rozpozná dle hlavních anatomických znaků jednotlivé kosti,
student popíše funkční celky kostry,
student uvede a vysvětlí princip základních onemocnění a poruch kostí (např. osteoporóza, zlomeniny, degenerativní změny).
Svalová soustava:
student charakterizuje svalovou tkáň,
student vysvětlí fyziologii svalového vlákna, jeho ovládání, svalovou kontrakci a nervové řízení svalové činnosti,
student uvede hlavní svalové skupiny těla spolu s nejdůležitějšími zástupci,
student provede rozbor daných pohybů/cviků s důrazem na to, které svalové skupiny jsou při nich zapojovány,
student uvede příklady onemocnění a poruch svalové soustavy (např. svalová dystrofie, svalové úrazy, záněty).
Dýchací soustava:
student vyjmenuje a popíše jednotlivé orgány dýchací soustavy,
student vysvětlí stavbu a funkci horních a dolních cest dýchacích a plic,
student popíše mechanismus dýchacích pohybů a ventilace plic,
student vysvětlí přesun plynů mezi alveoly a krví a transport plynů v těle,
student uvede základní patologie dýchací soustavy a jejich vliv na organismus,
student uvede příklady onemocnění dýchací soustavy (např. astma, CHOPN, zápal plic).
Kardiovaskulární soustava
student popíše morfologii srdce a jeho základní stavbu,
student vysvětlí princip srdeční činnosti, srdeční cyklus a řízení srdeční frekvence,
student charakterizuje stavbu a funkce cév,
student vysvětlí principy krevního oběhu (malý a velký oběh, portální oběh),
student rozpozná hlavní cévní tepny a žíly podle jejich průběhu a vztahu k okolním strukturám,
student objasní význam krve pro transport látek, imunitní funkce a udržování homeostázy,
student uvede příklady onemocnění kardiovaskulární soustavy (např. ateroskleróza, hypertenze, infarkt myokardu).
Trávicí soustava:
student vyjmenuje a popíše jednotlivé orgány trávicí soustavy,
student vysvětlí stavbu a funkce trávicí trubice a přídatných žláz,
student popíše procesy trávení, vstřebávání a transportu živin,
student objasní nervovou a hormonální regulaci trávicí soustavy,
student uvede příklady onemocnění trávicí soustavy (např. žaludeční vřed, záněty střev, onemocnění jater).
Vylučovací soustava:
student vyjmenuje a popíše orgány močového systému,
student vysvětlí stavbu ledviny a nefronu,
student objasní princip tvorby moči a procesy filtrace, resorpce a sekrece,
student vysvětlí regulaci hospodaření s vodou a ionty,
student diskutuje vliv hormonů (např. ADH, aldosteron) na funkci ledvin,
student uvede základní onemocnění močového systému,
student uvede příklady onemocnění močového systému (např. zánět močových cest, selhání ledvin).
Nervová soustava:
student charakterizuje nervový systém a regulace, včetně významu a funkce smyslových orgánů,
student porovná a shrne rozdíly mezi centrálním a periferním nervovým systémem,
student popíše stavbu a funkce mozku a míchy,
student objasní princip řízení motoriky pomocí centrální nervové soustavy,
student uvede příklady neurologických onemocnění a jejich anatomické souvislosti (např. cévní mozková příhoda, roztroušená skleróza).
Endokrinní soustava:
student vyjmenuje hlavní endokrinní žlázy lidského těla a popíše jejich morfologii,
student analyzuje funkční propojení endokrinní soustavy s nervovým a imunitním systémem,
student uvede příklady hormonálních poruch a vysvětlí jejich důsledky,
student analyzuje vliv pohlavních hormonů na činnost reprodukčního systému,
student uvede příklady endokrinních onemocnění (např. diabetes mellitus, poruchy štítné žlázy).
Rozmnožovací soustava:
student popíše a charakterizuje anatomii a fyziologii reprodukčního systému,
student vysvětlí mechanismy vývoje, produkce a zrání pohlavních buněk,
student analyzuje vliv pohlavních hormonů na činnost reprodukčního systému,
student uvede příklady onemocnění reprodukční soustavy (např. neplodnost, nádory, infekce pohlavních orgánů).