SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Physical education practice with reflection - OPBT4T042A
Title: Tělovýchovná praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / 40 (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Soňa Jandová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Annotation -
As part of the course, students will learn about the process of preparation, management and subsequent reflection of physical education classes with an emphasis on the gradual increase in demands during practical activities and a close link to the profile of the graduate. In cooperation with the accompanying teacher, the students will consider together which sub-individual subject didactic goals they will focus on. Subsequently, the students will prepare their own micro-excursions, focused on the teaching of sub-areas or smaller groups of pupils. Students will prepare a reflection from the physical education lessons. The practice is concluded with a reflective seminar focused on the analysis of completed physical education classes and hair micro-performances. Emphasis is placed on dialogical and reflective character, role and identity in the school environment, authority and communication.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Aim of the course -
Introduction to the process of preparing, conducting and reflecting on physical education lessons. Micro outputs.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors -
Introductory seminar: 2 hours

Final reflective seminar: 2 hours

Auditions, micro performances, tandem teaching: 16 hours

Expected preparation time for 1 hour of practice: 1.5 hours

Reflection: 5 hours

Self-study and improvement: 5 hours

Preparation for credit: 5 hours
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literature -

DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.

FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.

HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2   

JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.

KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf

JANSA, P., DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava. Příbram: Q-art, 2007.

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.

Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.

SCHNABEL, B. a kol. Trainingswissenschaft. Berlin: Sportverlag 1997.

SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L.,  KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.

TILINGER, P. (vedoucí autorského kolektivu), FLEMR, L., KAJZAR, J., KOČÍ, J., KYSEL, P., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Metodicky průvodce praxemi, Praha: Palestra, 2021. ISBN: 978-80-87723.

Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (25.08.2024)
Syllabus -

Introductory seminar

Practice

Final reflective seminar

Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (25.08.2024)
Course completion requirements -

ngličtina Written preparations for micro-performances.

Written reflection of overhearing physical education lessons and own micro-performances.

Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html