SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Physical education practice with reflection - OPBT4T042A
Title: Tělovýchovná praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / 40 (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Soňa Jandová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (21.02.2024)
Within the subject, students lead and organize the training process of children and youth in sports clubs, organized training sessions, sports days, etc. Students prepare for each practice. The end of practice is a reflective seminar focused on the analysis of the implemented training process. It is desirable that student teachers are complex personalities, active in their surroundings, and their involvement in association and interest activities is not a peripheral aspect, but an important component of their profession, which helps their authority, experience and communication. The emphasis is on dialogic and reflexive character: - role and identity in different social environments - authority and communication in an informal environment - personality leading a collective of children and youth - social dynamics of the collective of children and youth - sports activity in a wider social context
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
Management and organization of the training process for children and youth.
Descriptors -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)
direct teaching: 12 hours preparation for teaching: 20 hours self-study and improvement: 20 hours
Literature -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)

BUNC, V. Biokybernetický přístup k hodnocení reakce organismu na tělesné zatížení. Praha: Univerzita Karlova, 1990.

BUSTA, J. BÍLÝ, M., SUCHÝ, J. Kondiční a somatické předpoklady ve vodním slalomu, Praha: Karolinum, 2021.

BOMPA, O.T., Carrera, O.T. Periodization, Theory and Methodology of Training. Champaign: Human Kinetics, 1999.

COEN, B. Individuelle anaerobe Schwelle. Köln: Sport und Buch Strauss, 1997.

ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.

ČECHOVSKÁ, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada, 2002
ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019.
ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V.. Aktualizované poznatky z didaktiky plavání II. Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Praha: UK FTVS, 2014.

DICK, F.W. Sports training principles, London: AC Blafl, 2002.

DOBRÝ, L. SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry - výkon a trénink. Praha: Olympia 1988.

DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.

DOVALIL, J. a kol.  Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012.

ELIOT, B. a kol. Training in Sport. Applying Sport. S'cience. Chichester: John Willey, 1998.

FORAN, B. High-perfomance sports conditioning. Auckland: Human Kinetics, 2001.

GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. Brno: Computer Press, 2008.

GROSSER, M., STARISCHKA, S. Das neue Konditionstraining für alle Sportarten. München: BLV Verlag, 1998.

HOFER, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum, 2016.

HOCH, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.

HOCHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sdružení sport a věda, 2010.

HOLZ, D. Trainingstagebuch. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1998.

HOTTENROTT, K. Ausdauertraining. Lüneberg: Wehdmeier und Pulsch Verlag, 1994.

JANSA, P., DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava. Příbram: Q-art, 2007.

JANSSEN, J.G.J.M. Lactate threshold training. Champagne: Human Kinetics, 2001

KAMPMILLER, T. a kol. Teória športu a didaktika športového tréningu, Bratislava: UK FTVŠ, 2012.

KREIDER, B. R. a kol. Overtraining in Sport. Auckland: Human Kinetics, 1997.

KURZ, T. Science of Sports Training. Island: Pond Stadion, 2001.

MANGI, R. a kol. Sports Fitness and Training. New York: Pantheon books, 1987.

MARTIN, D. a kol. Handbuch Trainingslehre, Schondorf: Verlag Karl Hofmann, např.: 1993.

MATWEJEW, L. P. Periodisierung des sportlichen Trainings. Berlin: Bartels & Wernitz, 1975.

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J.: Motorické schopnosti, Olomouc: UP FTK, 2005.

NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., BERBALK, S. Optimiertes Ausdauertraining. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1998. (př. anglická verze: Sucessful Endurance Training, 2000).

NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle, Ausdauertraining. Aachen: Meyer & Meyer, 1992.

NEUMANN, G., PFÜTZNER, A., HOTTENROTT, K. Trénink pod kontrolou, Praha: Grada, 2005.

PECHA, J., DOVALIL, J. SUCHÝ, J. Význam soutěžní úspěšnosti ve výkonnostním vývoji tenistů, Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3380-0.

PERIČ, T. K možnostem identifikace struktury sportovní talentovanosti, Praha: Karolinum. 2008

PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink, Praha: Grada, 2010.

PERIČ, T., SUCHÝ, J. a kol. Identifikace sportovních talentů, Praha: Karolinum, 2010.

SHEPHARD, R., ÅSTRAND, P. Endurance in Sport. Oxford: Blakwell Scientific Publications, 1992.

SCHNABEL, B. a kol. Trainingswissenschaft. Berlin: Sportverlag 1997.

SLEAMAKER, R. Systematisches Leistungstraining, Schritte zum Erfolg. Aachen: Meyer & Meyer, 1996.

STARISCHKA, S., GROSSER, M. Das neue Konditions-training. München: BLV, 1998.

SUCHÝ, J. Využití hypoxie a hyperoxie ve sportovním tréninku, Praha: Karolinum, 2012, ISBN: 978-246-2016-9.

RICHARDS, R., J. Coaching Swimming - an introductory manual. Lavington, N.S.W.: Australian Swimming Coaches & Teachers Association, 2002.

TILINGER, P. Prognózování vývoje výkonnosti ve sportu. Praha: Karolinum, 2004.

VERCHOŠANSKIJ, J. Ein neues Trainingssystem für zyklische Sportarten. Münster: Philippka -Verlag, 1992.

WEINECK, J. Optimales Training. Baligen: Perimed - spitta, 1994.

WILMORE, J., COSTILL, D., KENNEY, W.  Physiology of Sport and Exercise. Auckland: Human Kinetics, 2004.

ZATSIOROVSKI, V. M. Krafttraining Praxis und Wissenschaft. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1995.

ZATSIOROVSKI, V. M. Science and Practice of Strenght Training. Auckland: Human Kinetics, 1995.

ZINTL, F. Ausdauer Training. München: BLV Verlag, 1994.

Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (08.09.2023)

Introductory seminar

Practice

Final reflective seminar

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.09.2023)

participation: 100% (in case of non-participation, it is necessary to replace the practice)

Processing preparations for guided practices

Reflection of practice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html