The aim of the course is to create a basic idea of the position and principles of school physical education didactics in the context of the teaching profession. The subject also includes innovation methods and didactic principles. The aspects of motoric learning are the teaching of physical skills which also includes the basics of biomechanics in different sports. The students will see the biomechanics from a didactic view and use audiovisual methods to monitor movement for kinematic analysis in PE didactics. Students will visit a physical education lesson, which they will then analyse.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
Studenti získají základní představu o postavení, zaměření a principech didaktiky školní tělesné výchovy v kontextu učitelské profese. Předmět je prohlouben o rozvoj inovativních metod a didaktických postupů. Problematika motorického učení, resp. nácviku pohybových dovedností v sobě zahrnuje také seznámení se základy biomechaniky tělesných cvičení, příklady teoretické i praktické z biomechaniky různých sportů z didaktického pohledu včetně využití audiovizuálních prostředků pro kinematickou analýzu pohybu v rámci didaktiky TV. Studenti absolvují náslech didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy, který bude následně analyzován.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Aim of the course -
The aim of the course is to create a basic idea of the position and principles of school physical education didactics in the context of the teaching profession. The aspects of motoric learning also include the basics of biomechanics in physical movement. Students will visit a physical education lesson, which they will then analyse.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
Cílem předmětu je vytvořit základní představu o postavení a zaměření didaktiky školní TV v kontextu učitelské profese. Problematika nácviku pohybových dovedností v sobě zahrnuje i základy biomechaniky tělesných cvičení a řešení praktických příkladů z tělesných cvičení v rámci didaktiky TV. Studenti se v rámci hospitace hodiny tělesné výchovy seznámí s pedagogickým procesem, který budou následně reflektovat.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Descriptors -
Preparation for teachingExpected preparation time for 1 hour of lecture 20 minutesExpected preparation time for 1 exercise 30 minutesSelf-study of literature (per semester) 10 hoursWork with study materials (per semester) 10 hoursFulfillment of continuous tasks (per semester) 10 hoursFulfillment of the subjectSeminar work 0 hoursPreparation for credit 10 hoursExam preparation and 10 hour exam
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (09.05.2022)
Celková časová zátěž studenta 84,0 Odpovídající množství kreditů 3 Přidělené kredity 3 Zakončení Z+Zk
Přímá výuka Přednášky: 1 Cvičení: 1
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 0 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Literature -
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy, 2003.
DOBRÝ, L. a kol. Analýza didaktické interakce. Praha: UK FTVS, 1996
DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4.
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010, ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
KARAS, V., OTÁHAL, S. Základy biomechaniky pohybového aparátu člověka. Praha: Karolinum, 1991.
KREJČÍ, M., BAUMELTOVÁ, M. Týdny zdraví ve škole. České Budějovice. JČU, 2001.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN: 80-7178-579-2.
RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer Verlag, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. New York: McGraw-Hill, 2006. ISBN: 978-00-780-9577-1.
TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. ISBN: 78-80-210-8998-3.
UHLÍŘ, J. B., WAIC, M. Sokol proti totalitě. Praha: UK FTVS, 2001. ISBN: 80-86317-11.
VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. dostupné: www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021 VLČEK, P. A critical analysis of the Physical Education curriculum in the Czech Republic, Logos Verlag: Berlin, 2019. ISBN: 978-3-8325-4961-9.
ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-3278-7.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy, 2003.
DOBRÝ, L. a kol. Analýza didaktické interakce. Praha: UK FTVS, 1996
DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4.
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010, ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
KARAS, V., OTÁHAL, S. Základy biomechaniky pohybového aparátu člověka. Praha: Karolinum, 1991.
KREJČÍ, M., BAUMELTOVÁ, M. Týdny zdraví ve škole. České Budějovice. JČU, 2001.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN: 80-7178-579-2.
RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer Verlag, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. New York: McGraw-Hill, 2006. ISBN: 978-00-780-9577-1.
TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. ISBN: 78-80-210-8998-3.
UHLÍŘ, J. B., WAIC, M. Sokol proti totalitě. Praha: UK FTVS, 2001. ISBN: 80-86317-11.
VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. dostupné: www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021 VLČEK, P. A critical analysis of the Physical Education curriculum in the Czech Republic, Logos Verlag: Berlin, 2019. ISBN: 978-3-8325-4961-9.
ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. Praha: Grada, 2010. ISBN: 978-80-247-3278-7.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Syllabus -
1. Introduction to the didactics of physical education. Resources and position in the system of sciences. PE in the framework of the educational programme. Credit and exam requirement.2. Characteristics of the role of pupil and teacher within the educational process in PE. Methodological and organizational forms of PE, didactic procedures, methods, styles.3. Kinematics I4. Personallity and compentence of PE teacher.
5. Kinematics II.
6. Dynamics of physical exercises I.
7. Dynamics of physical exercises II.
8. Pupil in the educational process of PE:- ontogenesis of motor skills, didactic aspects of motor learning.
9. Experimental methods in biomechanice
10. Visit a PE lesson.
11. Analyse the didactic process of the attented PE lesson.
12. Presentation of preparation papers for the PE lessons. Written exam.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
1. Úvod do didaktiky tělesné výchovy, zdroje a postavení v systému věd. Kinantropologie. Základní pojmy. Tělesná výchova v Rámcových a školních vzdělávacích programech. Požadavky k zápočtu a zkoušce.
2. Žák a učitel v edukačním procesu tělesné výchovy. Didaktické zásady v tělesné výchově. Metodicko-organizační formy výuky tělesné výchovy, didaktické postupy, metody, styly.
3. Kinematika I.
4. Osobnost a kompetence učitele tělesné výchovy, profesiografická analýza.
5. Kinematika II.
6. Dynamika tělesných cvičení I.
7. Dynamika tělesných cvičení II.
8. Žák v edukačním procesu tělesné výchovy: ontogeneze motoriky, didaktické aspekty, motorické učení.
9. Experimentální metody v biomechanice
10. Náslech didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy
11. Rozbor náslechu didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy.
12. Prezentace příprav hodinu tělesné výchovy. Test ke zkoušce.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
Course completion requirements -
Credit
1. 80% active participation in the education process
2. processing of the observation from the PE lesson, mutual evaluation
3. three preparations papers for the PE lessons
Examination in the form of a written test.
Last update: Suchý Jiří, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2023)
Zápočet:
1. 80% aktivní účast na výuce
2. zpracování hospitace a rozbor didaktického procesu v rámci hodiny tělesné výchovy
3. odevzdání tří příprav na vyučovací hodinu tělesné výchovy
Zkouška formou písemného testu z obou částí (didaktiky a biomechaniky). Z biomechanické části je nutné splnit test na minimálně 70 % (7 správných odpovědí z 10 = 7 bodů z 10). Každý student má na zkoušku maximálně 3 pokusy (včetně opravných). Další opravné termíny nebudou vypisovány.
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2024)