The course provides students with information on the basics of anthropomotorics, teaches students the fundamentals of motor skill development, determination of laterality, and introduces students to the theory of measurement.
The development of physical culture in the world and in the territory of the Czech state with special attention to the development of physical education in the 19th and 20th centuries, the Olympic movement and the history of school physical education.
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Předmět poskytuje studentům informace o základech antropomotoriky, učí studenta základy rozvoje pohybových schopností, určování laterality, seznamuje studenty s teorií měření.
Vývoj tělesné kultury ve světě i na území českého státu se zvláštním zřetelem k vývoji TK v období 19. a 20. století, olympijskému hnutí a historii školní tělesné výchovy.
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Aim of the course -
To provide students with information about the basics of the theory of physical culture, anthropomotorics and psychology of physical education and sport.To teach students to understand the importance of physical activities for creating a lifestyle.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (16.05.2022)
Studující získá informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Rozvíjí své kompetence v oblasti pohybových aktivit vytváření životního stylu.
Last update: Kašpar Ladislav, PhDr. PaedDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors -
Total student time load 135.0Corresponding amount of credits 5Allocated credits 5Completion Z + ExDirect teachingLectures: 1Seminar: 1Preparation for teachingExpected preparation time for 1 hour of lecture 20 minutesExpected preparation time for 1 exercise 60 minutesSelf-study of literature (per semester) 10 hoursWork with study materials (per semester) 20 hoursFulfillment of continuous tasks (per semester) 10 hoursFulfillment of the subjectSeminar work 5 hoursPreparation for credit 10 hoursExam preparation and 40 hour exam
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (16.05.2022)
Celková časová zátěž studenta 135,0 Odpovídající množství kreditů 5 Přidělené kredity 5 Zakončení Z+Zk
Přímá výuka Přednášky: 1 Seminář: 1
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 5 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (16.05.2022)
Zápočtové požadavky: seminární práce
Zkouškové požadavky: písemný test nebo ústní zkouška
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Literature -
SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologiesportu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1290-9.
TOD, D. RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-4036.HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 382-096-01.
KOSSL, J., ŠTUMBAUER J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I-III, 2.vyd.PRAHA: FTVS UK, 1999.159 s. ISBN 80-7184-605-2
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A., aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, s. 56-62. ISBN 80-7290-124-9.
SVOBODA, B., HOŠEK, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992.
HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012.
MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983.
ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (16.05.2022)
SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologiesportu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1290-9.
TOD, D. RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-4036.HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 382-096-01.
KOSSL, J., ŠTUMBAUER J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I-III, 2.vyd.PRAHA: FTVS UK, 1999.159 s. ISBN 80-7184-605-2
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A., aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, s. 56-62. ISBN 80-7290-124-9.
SVOBODA, B., HOŠEK, V. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: UK, 1992.
HÁJEK, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012.
MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983.
ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990.
KOSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M., Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I., II., III. (uč. texty). Praha, 1994, 1995.
Olivová, V. Lidé a hry. Praha: Olympia, 1981.
Reitmayer, L. Dějiny školní TV v českých zemích. Praha: SPN, 1974.
CAMERON, N. AND B. BOGIN Human growth and development. Edtion ed.: Academic Press, 2012. ISBN 0123838827.
ČELIKOVSKÝ A KOL. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha:SPN, 1979.
DVOŘÁKOVÁ, H. AND V. KOPŘIVOVÁ Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 v generačním posunu. Edtion ed.: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 8072907751
ADAM, C., V. KLISSOURAS, M. RAVASSOLO, R. RENSON, et al. Handbook for the EUROFIT test of Physical Fitness. Rome: Edigraf Editoriale Gráfica, 1988.
HAYWOOD, K. AND N. GETCHELL Life Span Motor Development 6th Edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 2014. ISBN 1450456995.
HUOTARI, P. Physical fitness and leisure-time physical activity in adolescence and in adulthood-A 25-year secular trend and follow-up study. LIKES-Research Reports on Sport and Health, 2012, 255.
MĚKOTA, K., K. KOVÁŘ, J. CHYTRÁČKOVÁ, V. GAJDA, et al. Unifittest (6-60): příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Univerzita Karlova, Praha, 2002.
KRAČMAR, B., M. CHRÁSTKOVÁ AND R. BAČÁKOVÁ Fylogeneze lidské lokomoce. Edtion ed.: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 8024633884.
MALÁ, L., T. MALÝ, F. ZAHÁLKA AND V. BUNC Fitness assessment. Body composition. Edtion ed.: Charles University in Prague, Karolinum Press, 2014. ISBN 8024625601.
PAŘÍZKOVÁ, J. Adaptation to different loads: consequences in the lipid metabolism of skeletal and heart muscle and other organs. In Body Fat and Physical Fitness. Springer, 1977, p. 104-117.
PAŘÍZKOVÁ A KOL., Growth, Fitness and Nutrition in Pre-school Children. Praha: Univerzita Karlova, 1983.
Štumbauer, J. Přehled československých dějin TV a sportu. České Budějovice, 1990-
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus -
1. - 6.History of TK: Education and physical culture of pre- and ancient civilizations, feudalism, the Renaissance and early bourgeois society. Physical education systems of the 19th and 20th centuries. The emergence and development of modern sport and the Olympic movement. The emergence of school TV. Czech physical culture between 1840 and 1918 (gymnastic institutes, Sokol, development of sport and tourism, workers' TV, Eagle). Czechoslovak physical culture between 1918 and 1945. Development of Czechoslovak physical culture from 1945 to the present. Children's and youth organisations (Zálesáctví, Scouting, YMCA, tramp movement, student sports movement, Pionýr).
10. Somatic characteristics, somatotype, measurement of body composition
11. Laterality and its testing
12. Theory of measurement
13. test
Translated with DeepL.com (free version)
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
1. - 6.Historie TK: Výchova a tělesná kultura předvěkých a starověkých civilizací, feudalismu, renesance a raně buržoazní společnosti. Tělovýchovné systémy 19. a 20. století. Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí. Vznik školní TV. Česká tělesná kultura v létech 1840 - 1918 (tělocvičné ústavy, Sokol, vývoj sportu a turistiky, dělnická TV, Orel). Československá tělesná kultura v letech 1918 - 1945. Vývoj čs. tělesné kultury od roku 1945 do současnosti. Dětské a mládežnické organizace (Zálesáctví, Skauting, YMCA, trampské hnutí, studentské sportovní hnutí, Pionýr).
7. Antropomotorika - základní pojmy, obsah, struktura
8. Motorické schopnosti - rychlostní, silové
9. Motorické schopnosti - vytrvalostní, pohyblivost.
10. Somatická charakteristika, somatotyp, měření tělesného složení
11. Lateralita a její testování
12. Teorie měření
13. písemný test
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Learning outcomes -
The student will describe basic concepts and phenomena related to the history of physical culture and characterize basic concepts and connections from anthropomotorics.
Last update: Kašpar Ladislav, PhDr. PaedDr., Ph.D. (16.09.2024)
Studující popíše základní pojmy a jevy související s historií tělesné kultury a charakterizuje základní pojmy a souvislosti z antropomotoriky. Identifikuje chyby měření při motorickém testování, určí somatotyp člověka, stanoví determinanty pohybových schopností a navrhne program pro jejich rozvoj.
Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)