The subject is aimed at acquiring basic knowledge, skills and didactic procedures in athletics, sports games, swimming and gymnastic sports (one hour per week for each sport). Athletics – practice and improvement of selected movement activities and athletic disciplines (high jump, discus throw). Gymnastics – acrobatics and apparatus exercises (combination of elements, formation of routines). Swimming – learning a special swimming treaining for rescuing drowning people and developing swimming endurance and strength using swimming training methods. Sports games - mastering the rules and techniques of football and handball (individual game activities, elementary game combinations in attack and defense). During teaching, physical contact may occur in accordance with the correct teaching methodology and when providing rescue and assistance.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech (jedna hodina týdně pro každý sport).
Atletika – nácvik a zdokonalování vybraných pohybových aktivit a atletických disciplín (skok vysoký, hod diskem).
Gymnastika – cvičení s využitím náčiní a nářadí.
Plavání – osvojení speciální plavecké průpravy pro záchranu tonoucích a rozvoj plavecké vytrvalosti a síly s využitím plaveckých tréninkových metod.
Sportovní hry - osvojení si pravidel a techniky fotbalu a házené (herní činnosti jednotlivce, elementární herní kombinace v útoku i obraně). Prevence úrazů při výuce těchto sportovních her v rámci školní TV.
Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.
Atletická výuka probíhá na atletickém stadionu mimo KTV.
Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Aim of the course -
Students develop their competences in the field of technique and didactics in individual disciplines - athletics, sports games, swimming and gymnastics.
Students acquire basic theoretical knowledge in the field of athletics, sports games, swimming and gymnastic sports.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti techniky a didaktiky v jednotlivých disciplínách - atletika, sportovní hry, plavecké a gymnastické sporty.
Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti atletiky, sportovních her, plaveckých a gymnastických sportů.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 108,0 Odpovídající množství kreditů 4 Přidělené kredity 4 Zakončení Z
Přímá výuka Přednášky: 0 Cvičení: 4
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Samostudium literatury (za semestr) 2 hodiny Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 0 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Course completion requirements - Czech
Atletika:
Aktivní účast na výuce
Praktické požadavky - test výkonnosti a techniky ve skoku vysokém a hodu diskem
Ženy:
Skok vysoký: 115 cm
Hod diskem (1 kg): 18 m
Muži:
Skok vysoký: 145 cm
Hod diskem (2 kg): 20 m
Gymnastické sporty:
Aktivní účast na výuce
Praktické požadavky - akrobacie, přeskok
Ženy
Volná sestava na hudební motiv s povinnými prvky (skok, obrat, rovnovážná poloha, taneční krok) ve spojení s akrobatickými prvky (přemet vpřed nebo rondát, kotoul vzad schylmo, stoj na rukou do kotoulu vpřed, různé varianty přemetů stranou v délce min. 16 taktů 4/4
Přeskok– přemet přes bednu na šíř z trampolínky a skrčka přes bednu našíř se zášvihem, vše s dopomocí
Muži
Volná sestava s povinnými prvky (skok, obrat, rovnovážná poloha, taneční krok) ve spojení s akrobatickými prvky (přemet vpřed nebo rondát, kotoul vzad do stoje na rukou, stoj na rukou do kotoulu vpřed, různé varianty přemetů stranou
Přeskok– přemet přes bednu nadél z trampolínky a skrčka přes bednu nadél se zášvihem, vše s dopomocí
Plavání:
Aktivní účast na výuce
Praktické požadavky:
400 m krul v časovém limitu (muži - 7:30; ženy - 8:00)
lovení předmětů - plavání pod vodou, na hloubce vylovit 3 puky ve vzdálenosti 5 m od sebe
tažení tonoucího (figurína) na vzdálenost 200 m
akce záchrany tonoucího
skok z 3m prkna střemhlav
plavání ve ztížených podmínkách (v oděvu) - 200 m kraul v časovém limitu (muži - 6:30; ženy - 7:00)
Sportovní hry:
Aktivní účast ve výuce
Znalost pravidel - rozhodování při hře v utkání
Dovednostní test z herních činností jednotlivce: vedení míče P/L rukou dle rozestavěné dráhy včetně přihrávek na přesnost, zakončení dvojtaktem, doskok a vedení míče P/L rukou dle rozestavěné dráhy včetně přihrávek na přesnost a zakončení dvojtaktem, dvě proměněné šestky.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Literature - Czech
Atletika:
Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf
Valter, L., & Nosek, M. (2008). Metodika nácviku atletických disciplín. CD. Ústí n/L: UJEP PedF
Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Gymnastické sporty:
Zítko, M., & Chrudimský, J. (2006). Akrobacie. Praha: ČASPV
Krištofič, J. (2008). Nářaďová gymnastika. Praha: Česká obec sokolská
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Hájková, J. (2020). Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Praha: Karolinum
Hájková, J., & Panská, Š. Základy gymnastiky. E-learning. Dostupné z:https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i
Novotná, V. Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003,
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Learning outcomes - Czech
Studující prokazují optimální technické provedení vybraných pohybybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích (atletika, gymnastika, plavání a sportovní hry) dle zadaných požadavků zakončení předmětu.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)