|
|
|
||
The subject of the Physiology of physical exercises (physiology of physical load) focuses on the acute response of the organism to the load and long-term adaptation processes of human organism systems (with particular regard to the period of childhood). It provides basic information about the functional and energy demands of various types of physical activities and the influence of physical education on the development of the human body.
In the lectures, students will acquire a theoretical background for understanding the organism's functioning under load to successfully lead PE lessons or training sessions to the set goal.
During practical seminars, students will try out the possibilities of testing the athlete's (pupils’) performance in school conditions and the organism's response to various physical stimuli. Students should learn to put the acquired theoretical knowledge into practice.
The written exam will be preceded by fulfilling the credit requirements – presenting the processed topic in the Physiology of physical exercises.
Last update: Chrástková Martina, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
To provide students with knowledge of the Physiology of physical exercises, which they will use as a PE teacher or children and youth coach. Last update: Chrástková Martina, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Total student time load 110.0 Corresponding amount of credits 4 Allocated credits 4 Completion Z + Ex Direct teaching Lectures: 1 Exercises: 1 Preparation for teaching Expected preparation time for 1 hour of lecture 20 minutes Expected preparation time for 1 exercise 60 minutes Self-study of literature (per semester) 10 hours Work with study materials (per semester) 10 hours Fulfillment of continuous tasks (per semester) 10 hours Fulfillment of the subject Seminar work 0 hours Preparation for credit 10 hours Exam preparation and 30 hour exam
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (20.05.2022)
|
|
||
Credit requirements: participation in practical teaching - possibly one absence, handing in a seminar paper on the given topic and its presentation in the session. Examination requirements: credit awarded + written exam (test). Last update: Chrástková Martina, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Bartůňková, S. & kol. (2013). Fyziologie pohybové zátěže. Praha: Karolinum. Bartůňková, S. (2007). Fyziologie člověka a tělesných cvičení. Praha: Karolinum. Bernaciková, M., Kapounková, K., Novotný, J. & kol. (2010). Fyziologie sportovních disciplín. Brno: MUNI FSpS. Dostupné na: https://is.muni.cz/do/fsps/e-learning/fyziologie_sport/index.html Červenková, R. & Kolář, P. (2018). Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad Havlíčková, L. & kol. (2003). Fyziologie tělesné zátěže I. Obecná část. Praha: Karolinum. Heller, J. & Vodička, P. (2018). Praktická cvičení z fyziologie tělesné zátěže. Praha: Karolinum. Kolektiv autorů (1997). Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada Publishing. Kolář, P. (2021). Posilování stresem – cesta k odolnosti. Praha: Universum. Last update: Chrástková Martina, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Topics of theoretical lectures:
Last update: Chrástková Martina, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Studující identifikuje akutní odezvy organismu na zatížení včetně dlouhodobých adaptačních procesů jednotlivých systémů lidského organismu (se zvláštním zřetelem na období dětského věku). Určí energetickou náročnost různých typů pohybových aktivit a jejich vliv na lidský organismus. Využívá teoretické podklady pro při vedení hodin Tv nebo tréninkových jednotek. Realizuje testování výkonnosti svěřenců (žáků) ve školních podmínkách, odezvu organismu na různé fyzické podněty. Studující hodnotí výsledky testování a interpretuje je do praxe. Last update: Jandová Soňa, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|