SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Specific Minorities in Education - OPBS4S053A
Title: Problematika specifických minorit ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS4S043A, OPBS4S044A
Annotation -
The course introduces students to the issues of selected minorities and the possible effects of social disadvantage on the education of students. The basic starting point is the broad context of social disadvantage, including cultural, ethnic, linguistic and socio-economic differences, which can create barriers in the education of children and students. Special attention is paid to the specific situation of people from socially excluded locations and the status of foreigners in the Czech Republic. Furthermore, the subject focuses on support measures in the education of children and students with social disadvantages and on the possible support of these students in cooperation of school institutions with social services.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující

  • objasní koncept sociálního znevýhodnění ve vztahu ke vzdělávacím bariérám žáků
  • vysvětlí jednotlivé oblasti sociálního znevýhodnění a jejich dopady do vzdělávání
  • charakterizuje různá podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním 
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 50 hodin

Příprava na zápočet, seminární práce: 30 hodin celkem

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Min. 70 % účast na výuce, prezentace seminární práce.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Literature - Czech

BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/

KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf

NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5.

NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim

NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti.

RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ,P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
Syllabus - Czech

Obsah:
1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání.
2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků.
3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému.
4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání.
5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání.
6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání.
7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání.
8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním.

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Edukace minorit

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7607

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • popíše koncept sociálního znevýhodnění a jeho význam ve vzdělávání
  • popíše jednotlivé oblasti sociálního znevýhodnění a vysvětlí jejich dopady do vzdělávání
  • popíše fenomén sociálně vyloučených lokalit a význam sociálního vyloučení ve vzdělávání žáků
  • charakterizuje různá podpůrná opatření (podle vyhlášky č. 27/2016 Sb.) ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  • popíše význam pozic speciálních pedagogů/ sociálních pedagogů/ asistentů pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
  • charakterizuje podpůrná opatření ve vzdělávání žáků-cizinců 
  • uvede základní informace o spolupráci škol a sociálních služeb v oblasti vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním   
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html