SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Conducting Technique and Voice Training - OPBS4H021A
Title: Taktovací technika a hlasová výchova
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/3, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Pre-requisite : OPBS4H011A
Files Comments Added by
download TučapskýIII.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
download TučapskýII.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
download TučapskýI.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
download TučapskýIV.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
download TučapskýV.pdf doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (30.12.2023)
Consolidation of existing manual techniques and their automation. Creating and developing other conducting skills and their practical application in performing choral repertoire. Combining gestures, a recitative way of conducting, conducting "una battuta, di due, di tre, di quatro battute" and combining them in compositions. Application of the fundamentals of conducting techniques in the management of small choral compositions. Implementation of piano scores. The aim of the course is also to create a system of singing skills for use in collective voice education in the choir, in training and interpretation of the choral repertoire. Choir singing and its importance, respiratory and vocal tract, singing breathing, breathing exercises to improve the economy of the breath. Mistakes in breathing. Correct use of tone, types of voice beginnings, brumendo, soft start, induction of head resonance, articulation technique. Characteristics of vocals and consonants. Song articulation. Types of singing weave. Exercise in legato, staccat, jumps, runs. Exercise for balancing vocals. Practical outcomes in the seminar - voice exercises with the use of piano focused on certain voice issues, their evaluation and subsequent performance in one of the faculty choirs. The course also includes the basics of auditory analysis for the improvement of auditory analytical abilities and skills of future choirmaster.
Descriptors - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (30.12.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 40 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (30.12.2023)

AIM, V. B. Zpíváme I. Taktovací technika. Praha : Orbis, 1952
BROŽ,J; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982. ISBN 35-056-82.
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru - I/1. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6
PECHÁČEK, S. Základy taktování. Praha : PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.
PIMMER, H. Kleine praktische Chorfibel für Chorleiter und Chorsänger. München: Akademischer Verlag, 1994. ISBN 3-929115-41-7.
SCHULLER, G.The compleat conductor. New York: Oxford University Press, 1997. ISBN 0-19-506377-5.
SVOBODA, J. Učebnice dirigování a sborového umění pro pěvecké soubory. Praha : SNKLHU, 1956.

ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha : SNKLHU, 1955.

HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha : Supraphon, 1973

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. 

MARTIENSSENOVÁ - LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
ROKYTA, J. ; STOLAŘÍK, J. ; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava : Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (24.02.2024)

Průběžně: orientace v probírané teorii a aktivní účast v seminářích. Praktické výstupy v semináři - hlasová cvičení s využitím klavíru zaměřená na určitou hlasovou problematiku, jejich hodnocení a následné provedení v jednom z fakultních sborů.

Referáty: tři z okruhů uvedených v sylabu, výběr z tučně tištěných (písemně zpracovaný a přednesený v semináři). Rozezpívání bez klavíru. Udávání tónů pomocí ladičky.

Díle si každý připraví  tyto výstupy:

1. Hlasová kultura a rozezpívání vybraného pěveckého sboru. Historie souboru, repertoárové zaměření, koncertní činnost. Charakteristika rozezpívání v tomto sboru sboru a výcvik hlasové kultury. Písemné zpracování a přednesení v semináři doplněné ukázkami interpretace. Můžete představit sbor, který znáte z vlastní praxe, nebo představit nějaký významný sbor. 1 výstup.

2. Srovnávací interpretace libovolně vybraného sborového díla (porovnání nejméně dvou zvukových záznamů). U méně známých skladeb doporučuji poskytnout notový materiál předem na mail. 2 výstupy.

Forma zkoušky:

1. Písemné zpracování  zadaného okruhu a následná diskuze.

2. Prakticky u klavíru: rozezpívání (5 hlasových cvičení). Transpozice po půltónech s melodií v pravé ruce a mimotonálními dominantami v levé ruce (do termínu zkoušky). 

Písemně: Komentovaný písemný zápis rozezpívání tří různých pěveckých sborů (mužský nebo ženský,dětský, smíšený), zaslaný mailem (do termínu zkoušky). 

3. Systematická a průběžná práce s hodinách taktovcí techniky, zvládnutí požadovaného penza látky, část zpaměti, klavírní ztvárnění studovaných skladeb.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (24.02.2024)

1. Rozezpívání ve sboru a jeho význam. Lidské pěvecké hlasy. Kvintakordy ve všech tóninách.

2. Hlasové ústrojí. Ústrojí dýchací, fonační, artikulační. Cvičení ménětónová - do tercie.

3. Správné nasazení tónu, druhy hlasových začátků. Brumendo. Cvičení do kvinty. Měkký začátek, navození hlavové rezonance. Uvolnění mluvidel.

4. Pěvecké dýchání, dechová cvičení. Dechová cvičení, cvičení ke zlepšení ekonomie dechu. Chyby v dýchání.

5. Artikulační technika. Charakteristika vokálů a konzonant. Artikulační cvičení.

6. Zpěvní artikulace. Druhy pěvecké vazby. Cvičení v legatu, staccatu, skoky, běhy.

7. Vyrovnávání vokálů. Cvičení na vyrovnávání vokálů. Rozezpívání bez klavíru.

8. Dětský pěvecký hlas, jeho vývoj, vady a poruchy hlasu. Rozezpívání ve škole.

9. Hlasové rejstříky a jejich sjednocování. Cvičení ke sjednocování hlasových rejstříků.

10. Hlasová hygiena. Cvičení na rozšiřování hlasového rozsahu.

11. Hlasová zkouška a  zařazování zpěváků do hlasových skupin. Hlasová cvičení s D7.

12. Další náplň seminářů: Intonační výchova v pěveckém sboru. Souvislosti nepřesné intonace sboru s nedostatky v pěvecké výchově. Aplikace získaných teoretických poznatků a praktických dovedností při studiu a rozboru partitury z hlediska její pěvecké obtížnosti a výběr vhodných hlasových cvičení řešících danou problematiku.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html