SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Therapy in Special Education – Dramatherapy - OPBS3S136B
Title: Terapie v sppg – Dramaterapie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 18 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS3S103A
Annotation -
The aim of the course is to familiarize students with expressive therapies in a special pedagogical concept, in more detail with dramatherapy, so that students are able to understand the principles of creating dramatherapy goals, the structure of the dramatherapy process and sessions/lessons. Attention will also be paid to the specifics of the application of dramatherapy for selected groups of people requiring therapeutic support. Emphasis will be placed on linking theoretical knowledge and students' own experiences gained through practical demonstrations of dramatherapy methods and techniques.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Aim of the course - Czech

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení dramaterapeutického programu a jednotlivých dramaterapeutických sezení.

Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých dramaterapeutických technik.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminární práce 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

 

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Aktívni zapojení na hodinách
  • Seminární práce 
    • Termín odevzdaní -  do 26.1.2025 - odovzdáva se emailem
  • Vytvoření dramaterapeutické pomůcky (např. maska, loutka a pod.) a její prezentace na hodině (poslední 2 hodiny)
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

JENNINGS, S. Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Ariadnina nit. Praha: Jalna, 2014. ISBN 978-80-260-6783-2.

MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia. 2. vyd. Bratislava: IRIS, 2004. ISBN 80-89018-65-3.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1819-4.

Doporučená literatura:

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná dramatoterapia : možnosti a limity vovýchove a včasnejintervencii. Bratislava: Musica Liturgica, 2011. ISBN 978-80-970418-1-6.

KOVÁČOVÁ, B. Hra s bábkou v ranom a predškolskomveku : diagnostika a intervencia. Bratislava: Musica Liturgica, 2013. ISBN 978-80-223-3737-3.

MAJZLANOVÁ, K. Práca s príbehom v dramatoterapii u detí s poruchami správania. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 4, s. 280-290 .

POLÍNEK, M.D., RŮŽIČKA, M. Úvod do studia dramaterapie, teatroterapie, zážitkové pedagogiky a dramiky. Olomouc: P-centrum, 2013. SBN 978-80-905377-1-2.

VALENTA, M. Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Arteterapie, 2007, roč. 17, č. 4, s. 213-220.

VALENTA, M. Dramaterapeutické projektování. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 80-244-0615-2.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Teaching methods - Slovak

První část hodiny - přednáška (teoretický výklad)

Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané dramaterapeutické techniky

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení dramaterapie.
  3. Význam a cíle dramaterapie.
  4. Formy a přístupy v dramaterapii.
  5. Oblasti využití dramaterapie.
  6. Diagnostika v dramaterapii.
  7. Struktura dramaterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů dramaterapeutického programu, organizační náležitosti.
  8. Metody a prostředky v dramaterapii: Neverbální techniky; Rolová hra; Etudy;  Loutková a maňásková hra; Dramatizace; Improvizace; Dramatická hra; Masky. Divadlo Forum. Sociodráma.
  9. Specifika aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: lide bez domova, „problémová“ rodinou; osoby s mentálním znevýhodněním; děti s poruchami chování; delikventi, vězni; osoby s psychiatrickým onemocněním, senioři aj.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Learning outcomes - Czech

1. Studující vypracuje dramaterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu.

2. Studující na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity.

3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy dramaterapie a teatroterapie.

4. Studující vysvětlí formy dramaterapie.

5. Studující definuje oblasti použití dramaterapie v pedagogické praxi.

6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody.

7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení.

8. Studující vyhledá či sestaví vhodné dramatické aktivity podle stanoveného problému/cíle.

9. Studující reflekuje predstavené a zažité drameterapeutické techniky zaměřené na prevenci šikany a navrhne vlastní.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html