|
|
|
||
The aim of the course is to familiarize students with expressive therapies in a special pedagogical concept, more in detail with bibliotherapy, so that students are able to understand the principles of creating bibliotherapy goals, the structure of the bibliotherapy process and sessions/lessons. Attention will also be paid to the specifics of bibliotherapy application for selected groups of people requiring therapeutic support. Emphasis will be placed on connecting theoretical knowledge and students' own experiences gained through practical demonstrations of bibliotherapy methods and techniques.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení biblioterapeutického programu a jednotlivých biblioterapeutických sezení. Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých biblioterapeutických technik. Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování seminární práce 24 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6. PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš: Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6. VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6. Doporučená literatura: JACKSONOVÁ, M. N. M. Bibliotherapy Revisited Issues In Classroom Management.Mangilao: M-m-mauleg Publishing, 2006. 69 s. ISBN 978-0-9790111-7-7. KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6. MALECOVÁ, B. Prvky biblioterapie na vyučovaní. In Sociálne vzťahy a problémy na školách. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. JosefRaabe Slovensko, 2008. 1- 34 s. ISBN 80-89182-03-8. MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. SVOBODA, P. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
První část hodiny - přednáška (teoretický výklad) Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané biblioterapeutické techniky Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
1. Studující vypracuje biblioterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu. 2. Studující na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity. 3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy biblioterapie, poetoterapie, hagioterapie, paremiologická terapie. 4. Studující vysvětlí formy biblioterapie. 5. Studující definuje oblasti použití biblioterapie v pedagogické praxi. 6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody. 7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení. 8. Studující vyhledá literaturu vhodnou pro biblioterapii podle příslušné cílové skupiny (problému klienta). 9. Studující v rámci skupinové práce a následne v seminární práci sestaví vhodné otázky k vybranému příběhu a navazující kreativní techniky podle principu biblioterapeutické práce s příběhem. 10. Studující vysvětlí použití životného příběhu a biografické metody v práci s klientem/žákem. Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|