SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Therapy in Special Education - Bibliotherapy - OPBS3S135B
Title: Terapie v sppg – Biblioterapie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 18 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Slovak
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS3S103A
Annotation -
The aim of the course is to familiarize students with expressive therapies in a special pedagogical concept, more in detail with bibliotherapy, so that students are able to understand the principles of creating bibliotherapy goals, the structure of the bibliotherapy process and sessions/lessons. Attention will also be paid to the specifics of bibliotherapy application for selected groups of people requiring therapeutic support. Emphasis will be placed on connecting theoretical knowledge and students' own experiences gained through practical demonstrations of bibliotherapy methods and techniques.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (12.09.2022)
Aim of the course - Czech

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení biblioterapeutického programu a jednotlivých biblioterapeutických sezení.

Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých biblioterapeutických technik.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminární práce 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

 

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Aktívni zapojení na hodinách
  • Seminární práce 
    • Termín odevzdaní -  do 26.1.2025 - odovzdáva se emailem
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš: Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

Doporučená literatura:

JACKSONOVÁ, M. N. M. Bibliotherapy Revisited Issues In Classroom Management.Mangilao: M-m-mauleg Publishing, 2006. 69 s. ISBN 978-0-9790111-7-7.

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

MALECOVÁ, B. Prvky biblioterapie na vyučovaní. In Sociálne vzťahy a problémy na školách. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. JosefRaabe Slovensko, 2008. 1- 34 s. ISBN 80-89182-03-8.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

SVOBODA, P. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Teaching methods - Slovak

První část hodiny - přednáška (teoretický výklad)

Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané biblioterapeutické techniky

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

  1. Vymezení expresivních terapií
  2. Vymezení základních pojmů: biblioterapie, paremiologická terapie, hagioterapie, pohádkoterapie, poetoterapie, didaktoterapie, kognitivní/afektivní biblioterapie, klinická/vývojová biblioterapie.
  3. Formy biblioterapie.
  4. Oblasti využití biblioterapie.
  5. Diagnostika v biblioterapii.
  6. Struktura biblioterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů biblioterapeutického programu, organizační náležitosti.
  7. Funkce literárního textu využívané v biblioterapii.
  8. Vývoj čtenářského zájmu.
  9. Proces práce s příběhem.
  10. Metoda životního příběhu.
  11. Biografická metoda.
  12. Vývojová biblioterapie.
  13. Specifika aplikace biblioterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: děti se specifickými poruchami učení; zdravotně znevýhodnění dospělí a děti; senioři; osoby s psychiatrickým onemocněním; osoby s látkovou závislostí aj.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Learning outcomes - Czech

1. Studující vypracuje biblioterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu.

2. Studující na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity.

3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy biblioterapie, poetoterapie, hagioterapie, paremiologická terapie.

4. Studující vysvětlí formy biblioterapie.

5. Studující definuje oblasti použití biblioterapie v pedagogické praxi.

6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody.

7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení.

8. Studující vyhledá literaturu vhodnou pro biblioterapii podle příslušné cílové skupiny (problému klienta).

9. Studující v rámci skupinové práce a následne v seminární práci sestaví vhodné otázky k vybranému příběhu a navazující kreativní techniky podle principu biblioterapeutické práce s příběhem.

10. Studující vysvětlí použití životného příběhu a biografické metody v práci s klientem/žákem.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html