|
|
|
||
The course introduces selected issues of minorities education and the possible effects of social disadvantage on the education of learners. The basic starting point is the broad context of social disadvantage, including cultural, ethnic, linguistic and socio-economic differences, which can create barriers in the education of children and pupils. Special attention is paid to the specific situation of people from socially excluded areas and the status of foreigners in the Czech Republic. Furthermore, the subject focuses on support measures in the education of children and pupils with social disadvantages and on the possible support of these pupils in cooperation with school institutions and social services.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (26.01.2023)
|
|
||
Participation in exercises min. 70%, presentation of an individual work on a selected topic + test, possibility of two correctional attempts. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: NĚMEC, Z. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4. NĚMEC, Z. (2023) Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR. ISBN 978-80-7578-129-1. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodika-identifikace-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim-v-zakladni-skole/ RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ, P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy Doporučená literatura: BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6. FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/ KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5. NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání 2. Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků 3. Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému 4. Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání 5. Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání 6. Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání 7. Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání 8. Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků 9. Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|