The subject introduces students to the issue of behavioral disorders in the context of the lives of different age groups of people, from preschool age, through school age, to adulthood. The impact of partial behavioral disorders on a person's life is structured according to the type of disorder, attention is paid separately to the causes and symptoms of socially conditioned problem behavior, and the area of problem behavior stemming from the presence of a medical disability (ADHD, PAS, mental disabilities, etc.) is addressed with specific attention. As part of lectures and seminars, students are also introduced to the possibilities of diagnosis, analysis of problematic behavior, procedures for solving and therapies applied to people with behavioral disorders. Last but not least, attention is also paid to issues of prevention in the case of behavioral disorders.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (07.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s problematikou poruch chování v kontextu života různých věkových skupin osob, od předškolního věku, přes věk školní, až po dospělost. Dopady dílčích poruch chování do života člověka jsou strukturovány podle typu poruchy, samostatně je věnována pozornost příčinám a symptomům sociálně podmíněného problémového chování, se specifickým zřetelem je pak řešena oblast problémového chování pramenícího z přítomnosti zdravotního postižení (ADHD, PAS, mentální postižení ad.). V rámci přednášek i seminářů jsou studenti seznamováni také s možnostmi diagnostiky, analýzy problémového chování, postupy při řešení a terapiemi aplikovanými u osob s poruchami chování. V neposlední řadě je pak pozornost věnována také otázkám prevence u poruch chování.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Aim of the course - Czech
Předmět je zaměřen na vybrané cílové skupiny s důrazem na kontext života osob s poruchami chování.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (25.09.2024)
Course completion requirements - Czech
- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)
Literature - Czech
Povinná literatura:
FISCHER, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
SLOMEK, Z. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
Doporučená literatura:
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí.Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
VOJTOVÁ, V. et al. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování = Interventionforinclusionforchildrenwithbehaviouraldifficulties/disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 stran. ISBN 978-80-210-7610-5.
ŽÁČKOVÁ, H. a JUCOVIČOVÁ, D. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)
Syllabus - Czech
Obsahové vymezení:
Poruchy chování v kontextu života dětí, žáků, studentů a dospělých osob;
Poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání – základní charakteristika podle MKN, školní a sociální kontexty;
Medicínská, společenská a pedagogická hlediska poruch chování;
Sociálně podmíněné problémové chování žáků a studentů;
Diagnostika a terapie u syndromu CAN (syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte);
Problémové chování u žáků se zdravotním postižením (ADHD, mentálním postižením, autismem ad.);
Funkční analýza chování, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie;
Prevence a diagnostika: předcházení problémům v chování žáků.
Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D., MBA (10.09.2022)