|
|
|
||
The course acquaints with the basic methods of functional vision examination, the possibilities of functional diagnostics of people with visual and multiple disabilities, the possibilities of child development with visual and multiple disabilities, the basics of building communication. The following topics will be discussed: the effects of visual impairment in selected diagnoses predicting multiple disability, integration of visual skills for independent living, causes of visual impairment, central visual disorders. Within individual age categories, the course focuses on the selection of optical aids, the influence of assistive technologies and low vision training.
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin - seminární práce 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Povinná aktivní účast na cvičeních + zpracování a prezentace seminárních úkolů. Ústní zkouška. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Čes. vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 119 s. Speciální pedagogika. Mary Lee, Lindi MacWilliam. Učíme se společně: tvůrčí přístup k výuce dětí s kombinovaným a zrakovým postižením / ; [do češtiny přeložila Klára Vachulová]. - 1. vyd. - [Praha] : Společnost pro ranou péči, 2009. KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999. 94 s. ISBN 8085931753. Sborník o problematice rané péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením. Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: vybrané příspěvky z kurzu "Poradce rané péče". Praha: Středisko rané péče, 1998. 113 s. ISBN 80-238-3267-0. SIMMONS, S., MAIDA, S. Dosahování, lezení, chůze... dejme se na cestu – prostorová orientace a samostatný pohyb předškolních dětí, SRP, 2009, 1. české vydání ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota. Olomouc: Univerzita Palackého, FTK, 2005. ISBN 80-244-1244-6 ORELOVE, F.P. & SOBSEY, D. (1996). Educating children with multiple disabilities: A transdisciplinary approach (Fourth Edition). Baltimore: Paul H. Brookes. BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-264-2. Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (22.02.2022)
|
|
||
Obsahové vymezení: Přednášky a semináře: 1. Diagnózy predikující zrakové a kombinované postižení 2. Hluchoslepota 3. Rozvoj zrakového vnímání osob s kombinovaným postižením 4. Budování komunikace osob se zrakovým a kombinovaným postižením 5. Rozvoj kompenzačních smyslů osob s kombinovaným postižením, předškolní vzdělávání dětí s kombinovaným postižením 6. Rozvoj motoriky dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, metoda aktivního učení Lilly Nielsen 7. CVI - centrální poruchy zraku: diagnostika, edukace 8. Speciálně pedagogická diagnostika dětí s KP 9. Speciálně pedagogické diagnostické metody dětí se zrakovým a kombinovaným postižením 10. Diagnostika PAS, základní diagnostické materiály Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
|