|
|
|
||
The aim of the course is to equip students with theoretical knowledge of functionally conceived somatology. It presents knowledge about the individual systems of the human body, deepens the basics of human biology with regard to the propedeutic needs of the study of special education. It deals with the issues of health and quality of life of a person within the framework of multidisciplinary understanding of pain treatment and life of a person with disabilities.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednáška 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 56 hodin Příprava na zápočet: 40 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
|
|
||
Na začátku semestru upřesní vyučující. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele.Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9. KOTULÁN, J. (ed.) Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999. MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7315-182-9. ŠMARDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. 422 s. ISBN 978-80-7367-343-7. SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5. TŮMA, S., HOŘÁK, J. Vrozené anomálie diagnostikované zobrazovacími metodami v dětském věku. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-67-9. Doporučená literatura: KÁBRT, J., KÁBRT, J. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8. KAPOUNEK, B., KAPOUNEK, A. Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.ISBN 80-7066-073-2. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Holistické pojetí zdraví a kvalita života 2. Anatomie a fyziologie pohybového ústrojí, srdečně – cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí. 3. Člověk se smyslovou vadou. 4. Základní poznatky z infektologie, alergologie 5. Poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor. 6. Prevence poruch zdraví Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|