The aim of the course is to familiarize students with the issue of education and correction of behavioural patterns of persons in whom differences in terms of socio-cultural norms in psychological development and social relationships can be observed. The students will gain an overview of the biopsychosocial causes of behavioural disorders and the basic problems of Ethnopedia as a special educational discipline. They will also gain information on selected methods of ethnopaedic work and on the characteristics of the institutions in which this care is provided. They will also gain basic theoretical insight into the primary prevention of risk phenomena in the school environment. Attention will also be paid to the issue of social and legal protection of children, social and legal protection institutions and their role in the system of education of a child with a diagnosed behavioural disorder. In connection with the increase in addiction problems, attention will also be paid to basic information on the problem of addictive behaviour and educational and therapeutic approaches in the field of addiction, minimising social and health risks. Emphasis is placed on prevention programs including residential and aftercare in the area of addictive behaviors.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.02.2022)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích. Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny. Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V souvislosti s nárůstem adiktologických problémů bude pozornost věnována také základním informacím o problematice závislostního chování a výchovně terapeutických přístupech v oblasti závislostí, minimalizaci sociálních a zdravotních rizik. Důraz je kladen na preventivní programy včetně rezidenční a následné péče v oblasti závislostního chování.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)
Descriptors - Czech
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 24 hodin
· cvičení 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin
· seminární práce 30 hodin
· plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (08.02.2022)
Literature - Czech
Povinná literatura:
Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
Kaleja, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1, 2 – mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády, 2003. ISBN 80-86734-05-06.
Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
Doporučená literatura:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674
Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
Miovský, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.
Škoda, J., Fischer, S. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (10.02.2022)
Requirements to the exam - Czech
- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (09.02.2022)
Syllabus - Czech
Obsahové vymezení:
Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
Členění poruch chování a jejich klasifikace.
Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Náhradní rodinná péče.
Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
Význam svépomocných organizací.
Substituční programy.
Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)