|
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace.
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině
Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BENEŠ, P.; VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2 HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.; NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1. KVĚTOŇOVÁ L. ŠUMNÍKOVÁ,P. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením Praha, UK 2022, ISBN 978-80-7603-337-8
LUDÍKOVÁ,L. Tyflopedie. In Valenta.Makol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6. ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005 Doporučená literatura: BENEŠ, P. Zraková postižení. Praha: Grada, 2009, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6. CORN, A. L.; ERIN,J. N.Foundationsoflow vision: clinical and functionalperspectives. 2nd ed. New York: AFB Press, c2010. ISBN 089128883X. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2. MASON, H.; MC CALL,S et al. VisualImpairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN 1 85346 -412-0 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x. VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 WIENER, W. R.;. WELSH R. L.; BLASCH,B. B. Foundationsoforientation and mobility. 3rd ed. New York: AFB Press, c2010. ISBN 978-0891284642412-0. Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích: prezentace výstupů: kontakt s nevidomým, tyflografika - praktická realizace, volný čas ZP Ústní zkouška Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap. 2. Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad. 3. Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy. 4. Stupně zrakového postižení, reedukace a kompenzace zraku (zraková stimulace, náprava funkčních poruch) 5. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC). 6. Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené, podpůrná opatření 7. SPC v rámci inkluzivního vzdělávání. 8. Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, 9. Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice 10. Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací. 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita 12. Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|