|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech therapy and its interventional systém. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and the subject of interest in speech therapy – communication disability. They will be acquainted with the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development to gain an overview of disorders in the development of children's communication skills and abilities. The course introduces the categories of communication disorders occurring at all stages of life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
- k úspěšnému splnění kurzu je nutné průběžné plnění zadaných úkolů a seminárních prací - v závěru kurzu složení zkoušky formou písemného testu (předpokladem splnění podmínek testu je 80% správných odpovědí) Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1. Doporučená literatura: ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1088-5. - další zdroje budou studentům doporučovány v průběhu seminářů Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. 2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v ČR. 3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie. 4. Komunikace - verbální a neverbální, jazyk, řeč. 5. Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí. 6. Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky. 7. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci. 8. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti. 9. Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti. 10. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života. Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Studentům budou v průběhu kurzu poskytovány studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|