|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the basic information of special pedagogy of a disadvantaged person with hearing impairment and interdisciplinary cooperation with other scientific disciplines, to learn to orient in the field of anatomy and physiology of the ear, to give students basic orientation about pathologies of auditory function, causes and consequences, examination methods, possible compensation using technical aids. During the seminars, students will actively reflect on the main topics of the course, working with selected hearing aid publications. 1. Concept and definition of the subject of surdopedics, position of surdopedics in the system of sciences, methods and aim of surdopedics, social significance of surdopedics. 2. Ear and auditory pathway. Pathology of the auditory analyzer. Occurrence and causes of hearing impairment. 3. Classification of hearing impairment, international classification according to WHO. Symptomatology of hearing impairment (deafness, deafness, hard of hearing), terminology. 4. Diagnosis and differential diagnosis of hearing loss. Pedagogical diagnosis of hearing impairment. Classical hearing tests: orientation hearing test by speaking and whispering, tuning tests - Weber's, Rinne's, Schwabach's. 5. Pure tone audiometry, verbal audiometry, objective methods of hearing testing - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometry. 7. Speech therapy aids. Computer programs. 10. Consequences of hearing impairment. Prevention of hearing loss.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.02.2022)
|
|
||
Studující se seznamuje s terminologií surdopedie a rozvíjí své kompetence v oblasti sluchového postižení. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (08.02.2022)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Ke zkoušce může přistoupit jen ten student, který bude mít splněny a odprezentovány zadané úkoly v rámci seminářů. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2. Doporučená literatura: HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí. 2. Ucho a sluchová dráha. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad. 3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad, terminologie. 4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Speciálně pedagogická diagnostika sluchového postižení. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova. 5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní. 6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SSEP, tympanometrie. 7. Kompenzační pomůcky - sluchadla, indukční smyčky, FM systémy, systémy Roger. 8. Kochleární implantáty, proces kochleární implantace, rehabilitace před a po kochleární implantaci. 9. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. 10. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad. 11. Poradenství a vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující se zvládne zorientovat v základní surdopedické terminologii. Studující ovládá latinskou terminologii v oblasti anatomie a fyziologie ucha. Dokáže se orientovat v klasifikacích sluchového postižení, popíše princip sluchadla, kochleárního implantátu. Zná poradenství a vzdělávací systém dětí a žáků se sluchovým postižením. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|