SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Supervised Reflection Program for Special Educators I - OPBS3S107A
Title: Program řízené reflexe speciálního pedagoga I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbora Bertlová
Co-requisite : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S103A, OPBS3S104A, OPBS3S105A, OPBS3S106A
Is co-requisite for: OPBS3S103A, OPBS3S106A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S104A, OPBS3S105A
Is pre-requisite for: OPBS3S119A
Is interchangeable with: OKBS3S107A
Annotation -
The aim of the course is to share the experience of theoretical knowledge and skills acquired in the teaching of professional subjects with the personal experience gained by students in the course of professional practice in the environment of selected schools, educational institutions and social services. In the subject Field Practice I, which has a strong motivational character, students get acquainted with specific facilities in order to get an idea of their activities and the activities of special educators in supporting clients (clients with disabilities, pupils with special educational needs, etc.). According to the instructions of the practice supervisor, they observe the reality, perform assigned tasks, make entries in the Professional Practice Portfolio. Reflective seminars create a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. The findings recorded in the Portfolio (data on the legislative anchorage and activities of the institution, results of own observation, records of interviews with special educators working there, etc.) are reflected upon under the supervision of the teacher.
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Aim of the course - Czech

 

Studující si na základě pozorování rozvine své kompetence speciálního pedagoga v zařízeních sociálních služeb a získá  tak potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních v přístupech  práce speciálního pedagoga.

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s organizačními informacemi v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams (patek 9. 10. od 7,30 do 8,45 hodin).

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7.

KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

 

Doporučená literatura

DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

SOLÁROVÁ, M. Sebereflexe jako vyučovací prostředek v přípravě budoucích učitelů. In Sborník z mezinárodní konference didaktiků chemie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. s. 65-67. ISBN 80-7042-772-8.

SVATOŠ, T. Učitelská sebereflexe ve vývoji a kontinuitě. In MAREŠ, J. a SVATOŠ, T. (ed). Novinky v sociální a školní psychologii. 2008, 97, s. 75 - 91 82.

ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. In Pedagogika, 1996, č.3, s.266-275.

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Requirements to the exam - Czech
Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku pedagogické praxe do prostředí Moodle
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení: 

Význam portfolia v práci speciálního pedagoga. Systém využívání portfolia v oborové praxi.

Sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.

Specifika činností speciálního pedagoga na různých pracovištích.

Shrnující reflexe oborové praxe I.

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující si na základě pozorování osvojí základní dovednosti a prohloubí zkušenosti z práce speciálního pedagoga v sociálních službách. Identifikuje činnost a působení speciálního pedagoga.

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html