|
|
|
||
The aim of the course is to share the experience of theoretical knowledge and skills acquired in the teaching of professional
subjects with the personal experience gained by students in the course of professional practice in the environment of selected schools, educational institutions and social services.
In the subject Field Practice I, which has a strong motivational character, students get acquainted with specific facilities in order to get an idea of their activities and the activities of special educators in supporting clients (clients with disabilities, pupils with special educational needs, etc.). According to the instructions of the practice supervisor, they observe the reality, perform assigned tasks, make entries in the Professional Practice Portfolio.
Reflective seminars create a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. The findings recorded in the Portfolio (data on the legislative anchorage and activities of the institution, results of own observation, records of interviews with special educators working there, etc.) are reflected upon under the supervision of the teacher.
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Studující si na základě pozorování rozvine své kompetence speciálního pedagoga v zařízeních sociálních služeb a získá tak potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních v přístupech práce speciálního pedagoga. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s organizačními informacemi v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams (patek 9. 10. od 7,30 do 8,45 hodin). Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde: https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7. KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307. NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
Doporučená literatura DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. SOLÁROVÁ, M. Sebereflexe jako vyučovací prostředek v přípravě budoucích učitelů. In Sborník z mezinárodní konference didaktiků chemie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. s. 65-67. ISBN 80-7042-772-8. SVATOŠ, T. Učitelská sebereflexe ve vývoji a kontinuitě. In MAREŠ, J. a SVATOŠ, T. (ed). Novinky v sociální a školní psychologii. 2008, 97, s. 75 - 91 82. ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. In Pedagogika, 1996, č.3, s.266-275. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku pedagogické praxe do prostředí Moodle Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: Význam portfolia v práci speciálního pedagoga. Systém využívání portfolia v oborové praxi. Sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení. Specifika činností speciálního pedagoga na různých pracovištích. Shrnující reflexe oborové praxe I. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Studující si na základě pozorování osvojí základní dovednosti a prohloubí zkušenosti z práce speciálního pedagoga v sociálních službách. Identifikuje činnost a působení speciálního pedagoga. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
|